Kalle Klotz on Mannapuuroa ja mansikkaa -musikaalin sovituksen takana

0
Kalle Klotzille Neon2-yhtyeen tuotanto on tuttua jo pidemmältä ajalta. Muiden biisien sovittamistyö on Klotzin mielestä lähinnä uusien näkökulmien antamista.

Pitkän linjan uusikaupunkilaismuusikko Kalle Klotz on ensimmäistä kertaa vastuussa kokonaisen musikaalin laulujen sovittamisesta.

Kyseessä ei ole mikään ihan pikkujuttu, sillä työn alla on ”oman kylän poikien” eli Neon 2:n Jussi Rainion ja Rami Alangon lauluihin pohjaavan Mannapuuroa ja mansikkaa -musikaalin sovitus.

Näytelmän käsikirjoittaja Päivi Sappinen valitsi näytelmään laulut ja nyt näyttäisi siltä, että musikaaliin on tulossa liki 20 kappaletta.

– Tähän mennessä olen rakentanut musikaalin taustanauhaa ja tehnyt vähän alustavaa miksaamista. Taustanauhalle on tulossa pituutta yli tunnin verran. Näytelmään valittujen laulajien yksilötreenit alkoivat tällä viikolla ja haemme sävellajit kohdalleen. Sen jälkeen saamme kuorolta sopivat stemmat musiikkeihin, Klotz kuvailee.

Klotz on ollut monessa näytelmässä mukana sekä näyttelijänä, laulajana että soittajana. Aluksi häntä pyydettiin mukaan Mannapuuroa-näytelmän käsikirjoitusta suunnitelleeseen työryhmään, mutta lopulta käsikirjoittajaksi pyydettiin Sappinen ja Klotz lupasi huolehtia musiikista.

Neon 2:n tunnetuimmat laulut, kuten Polku , Tässä talossa ja Kemiaa, ovat kaikkien tuntemia, mutta Klotz halusi tuoda niihin uutta energiaa.

– Rikoin sovitusvaiheessa muutaman biisin osiin, mutta ei kaikkea hyvää kannata muokata, Klotz kuvailee.

Yhtyeen laulut ovat jo liki 30 vuotta vanhoja. Silloin esimerkiksi musiikin tempo oli hitaampi kuin nykyään. Klotz päätyikin nopeuttamaan tempoa ja miettimään nykyaikaisia jippoja.

– En halua tehdä biiseille hallaa, vaan tuon niihin uuden näkökulman. Jos pojat tekisivät itse levynsä uudestaan nykypäivänä, he varmasti käyttäisivät vastaavanlaisia keinoja, hän kuvailee.

Klotz hallitsee säveltämisen, sanoittamisen, sovittamisen ja laulamisen lisäksi myös kitaran, basson ja kosketinsoittimet. Hän tunnustaa olevansa musiikin suhteen kantapäälyseon kasvatti. Näytelmän musiikkia hän työstää tietokoneen avulla, jotta virheitä on helpompi korjata.

– Teen sovituksia kotona työhuoneellani, mutta lopulliset miksaukset hoidan teatterisalissa, jotta akustiikka tulee huomioiduksi.

Joka kerta, kun teatterissa on musiikkia, tulee palautetta siitä, että se kuuluu liian kovaa tai hiljaa.

– Ihmisillä on erilaisia kuuntelutottumuksia ja yritämme sovittaa musiikin voimakkuuden sen mukaan. Myös eri ikäiset katsojat toivovat erilaista musiikkia. Lopputulos syntyy kompromisseista ja vaikka se tehtäisiin hyvin, niin aina jollakin on sanomista.

Mannapuuroa ja mansikkaa -näytelmän roolihakuun ei ilmoittautunut yhtään miesnäyttelijää, joten Klotz päätyi tekemään näytelmän kaksi pientä miesroolia itse. Näytelmässä on kolme nimettyä poikanäyttelijää ja kolme tyttöä. Aikuisia naisrooleja on kuusi ja miesrooleja yksi. Heidän lisäkseen lavalla on muita pikkurooleja.

– Yhteensä näytelmäporukassa on mukana parisenkymmentä henkeä. Kaikki rooleihin valitut näyttelijät osaavat laulaa riittävän hyvin, jotta saamme työstettyä heidän lauluaan eteenpäin, Klotz kuvailee.

Neon 2:n laulajan Jussi Rainion ääniala on äärimmäisen matalasta hyvin korkeaan. Se voi tuoda näytelmän laulajille haasteita. Näytelmän musiikin työstämisessä vaikeinta ei ole kuitenkaan ollut itse sovitustyö, vaan oman työnsä hinnoittelu.

– Ei näytelmiä tehdä rahan takia, vaan ne otetaan opettavina ja mielenkiintoisina kokemuksina ja sillehän on vaikeaa miettiä hintaa. Merkitsee paljon, että porukassa on hyvä henki ja omanlaisensa kemia, Klotz summaa.

Mannapuuroa ja mansikkaa -näytelmän ensi-ilta on Uudenkaupungin teatterissa marraskuussa. Tämän vuoden aikana Uudenkaupungin Sanomissa seurataan musikaalin valmistumista myös lavan takana.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here