
– Heräsin jokin aika sitten siihen todellisuuteen, ettei opetustoimi oikein tiedota asioista muuten kuin oppilaiden vanhemmille ja Wilman välityksellä. Olemme unohtaneet muut kaupunkilaiset viestinnässämme. Muutkin olisivat ehkä kiinnostuneita esimerkiksi kouluissa vietetyistä juhlista, yrityskylästä tai vanhojen tansseista, kaupungin opetustoimen johtaja Arja Kitola kertoo.
Hehkuva koulu -nimeä kantavassa blogissa käsitellään ajankohtaisia kuulumisia ja pohditaan opetuksen kehittämistä sekä tärkeintä tehtävää. Blogia kirjoittavat opetustoimen johtaja, koulujen rehtorit ja oppilashuoltohenkilöstö. Siellä luvataan myös ottaa kantaa koulutuspoliittiseen keskusteluun monelta kannalta.
– Nyt avattu blogi ei ole missään tapauksessa sihy-blogi, eli käsittelemme muutakin kuin sivistys- ja hyvinvointikeskusta. Tosin blogista löytyy lukion rehtori Esa Pirkolan teksti sihy-asiasta, mutta sisältöä on tulossa monesta muustakin aiheesta, Kitola lupaa.
Kitola toteaa blogikirjoituksessaan opetustoimen asettaneen tavoitteeksi sen, että kaupunkiin saadaan Suomen paras perusopetus. Kyse ei ole ylimielisyydestä, vaan tavoitteena on saada ihmiset arvostamaan perusopetusta ja sen laatua.
– Haluamme nostaa asioita esille ja kannustamme ihmisiä vaatimaan hyvää. Olisi hienoa, jos mahdollisimman moni voisi ylpeänä esitellä oman kotikuntansa opetuskäytäntöjä ympäri Suomen. Mitä useampi kunta nostaisi hyviä käytäntöjä esiin, sen paremmin ne leviäisivät, Kitola lisää.
Jos blogissa otetaan kantaa ja kerrotaan taustoittavammin aiheista, niin Hehkuva koulu -some-tilit Instagramissa ja Facebookissa on suunnattu nopeaan viestintään ja keskusteluun.
– Sinne nappaamme kuvia päivittäisestä arjesta ja tapahtumista, Kitola kertoo.
Opetustoimi haastaa kaupunkilaiset mukaan #suomenparasperusopetus-kampanjaan sosiaalisessa mediassa. Haasteella halutaan tehdä ja nostaa esiin sellaisia tekoja eri kunnissa, joiden avulla rakennetaan parempaa koulumaailmaa.
Opetustoimenjohtaja Kitola käynnistää samalla myös pedagogisten iltapäivien sarjan. Kerran kuussa pidettävissä iltapäivissä käydään vapaamuotoisia pedagogisia keskusteluja.