
K-Market Pikkuherkku on lähtenyt mukaan ruokahävikin vähentämisurakkaan. Pikkuherkussa on otettu käyttöön Turussa kehitetty Unwasted-sovellus, jonka avulla ruokahävikkiä voidaan pienentää.
– Sovellus on ollut meillä käytössä jo tämän viikon alusta ja muutama asiakaskin käyttää sitä jo. Kuulin sovelluksesta alun perin kauppiaskollegoilta ja taustalla oli myös asiakaspainetta, koska he toivoivat lisää hävikkiruoan hyödyntämistä, K-Market Pikkuherkun kauppias Johanna Saarinen kertoo.
Se, että hävikkiruokaa myyvälle sovellukselle oli jo ennakkoon kysyntää, helpotti Saarisen päätöstä lähteä pilotoimaan sovelluksen käyttöä myös Uudessakaupungissa. Kauppias kokee, että sovellus on yksi asiakkaille tarjottava lisäpalvelu monien muiden joukossa.
– Sovelluksen käyttö ei kaupalta vaadi sen suurempia toimenpiteitä ja sen käyttäminen on helppoa. Keräämme tuotteet kasseihin ja listaamme ne sovellukseen. Kaupassa syntyy hävikkisovellukseen sopivia eriä 3–4 kassia päivässä, Saarinen sanoo.
Käytännössä hävikkiruoan myynti toimii niin, että kauppias ilmoittaa sovellukseen hävikkiruoasta kerätyt tuotekassinsa ja sovelluksen ladannut ostaja valitsee listalta haluamansa kassit, maksaa ne sovelluksen kautta ja käy noutamassa tuotteet kaupasta.
– Olemme keränneet sovelluksen kautta myytäväksi leipäkasseja sekä hedelmistä ja vihanneksista koottuja kasseja. Erikseen on myös sekakasseja, joihin on koostettu esimerkiksi voileivän tekemiseen liittyviä tuotteita. Yhden kassin hinta on viisi euroa, mutta hävikkituotteiden käyttöarvo on aina hintaa suurempi, Saarinen kuvailee.
Saarisen mukaan kaupassa yritetään ensin muilla keinoin hallita hävikkiä. Tilausten suunnittelulla ja poistotuotehyllyllä on viimeisen vuoden aikana saatu jo osa hävikistä kuriin.
– Iltaisin laputettavilla ja puoleen hintaan myytävillä tuotteilla on ihan oma asiakaskuntansa, Saarinen lisää.
Unwasted-sovelluksella jo tuhansia käyttäjiä
Unwasted-sovelluksen takana on kolme turkulaista: Unwasted-yrityksen toimitusjohtaja Juuso Anteroinen sekä myynnistä vastaavat Walter Bertoft ja Björn Enroth .
– Sovelluksen kehittäminen alkoi ensimmäisen kauppiaan kanssa alkuvuodesta 2019. Sovellus saatiin pilotointikuntoon viime syksynä ja nyt kauppiaskäyttäjiä on mukana jo reilusti. Sovelluksen lataajia non noin 2500, Anteroinen kertoo.
Unwasted-sovellus on kauppiaalle maksuton, mutta jokaisesta myydystä tuotteesta Unwastedille maksetaan komissio.
Asiakas voi sovelluksen kautta ostaa parasta ennen- tai viimeinen käyttöpäivä -merkinnällä varustettuja tuotteita, jotka muuten olisivat jo matkalla roskiin.
– Sovelluksen lataava loppukäyttäjä säästää ruokakustannuksissa. Käyttäjälle ja kauppiaalle tulee myös parempi mieli, koska luontoa säästyy, kun ruokaa ei tarvitse heittää roskikseen, Anteroinen sanoo.