VPK:n paviljongin purku alkamassa

0
VPK:n paviljongista on purettu ja särjetty ikkunoita ja sisätiloista on viety suurin osa irtotavaroista pois. Paviljonki sijaitsee nyt jo sataman aitaamalla alueella.

VPK:n 130-vuotiaan paviljongin purku etenee vielä tänä keväänä. Uudenkaupungin Satama Oy osti viime vuonna Kainpirtin alueella olevan keltaisen puurakennuksen kaupungilta ja on nyt laajentamassa aluettaan paviljongin tontille. Tontilta puretaan vanha VPK:n talo sekä piharakennukset.

– Tämän lisäksi tontilta louhitaan kalliota, joten satama saa yli 5 000 neliömetriä uutta kenttätilaa. Tilaan mahtuu muutama kymmenen uutta trailer-paikkaa, Uudenkaupungin Satama Oy:n toimitusjohtaja Teemu Vaahtera kertoo.

Sataman hallitus valitsi keskiviikkona VPK:n rakennusten purku-urakoitsijaksi Vakka-Suomen Maanrakennuksen. Vaahtera neuvotteli urakoitsijan kanssa aikatauluista vielä torstaina.

– Nyt näyttäisi siltä, että purku aloitetaan mahdollisimman pian. Homma on saatava valmiiksi ennen kesää. Tontilta saatu kivilouhos läjitetään, joten laajennamme samalla satamakenttää myös merelle päin, Vaahtera kuvailee.

Satama on tehnyt Vakka-Suomen Maanrakennuksen kanssa sopimuksen alueen kokonaisurakasta, joka pitää sisällään kaiken puiden kaatamisesta kenttäpinnan tasoittamiseen. Urakan arvo on yli puoli miljoonaa euroa.

– Tällä hetkellä Hepokarin satama-alue on 15 hehtaaria ja alueelle mahtuu noin 500 traileria kerrallaan. Satama kasvaa viiden prosentin vuosivauhtia, joten uutta tilaa kaivataan kipeästi, Vaahtera kuvailee.

Kuusi henkeä työllistävässä Uudenkaupungin Satama Oy:ssä pohditaan jo alueelle uusia laajenemisvaihtoehtoja. Vaahteran mukaan mitään julkistettavaa asiasta ei vielä ole.

– Sataman liikennemäärien kasvu ei ole suoraan verrannollinen tilantarpeeseen, mutta tietysti tähtäämme kasvuun, Vaahtera selventää.

Satamaoperaattorina alueella toimii Stevena Oy, joka työllistää noin 30 henkeä. Satamassa on keväällä vakituista laivaliikennettä kaikkina muina päivinä paitsi keskiviikkoisin ja sunnuntaisin.

Esimerkiksi autotehtaan Mercedes-Benz -autoja kuljettavat alukset käyvät satamassa tiistaisin ja torstaisin. Finnlines ajaa satamaan kolme kertaa viikossa eli maanantaisin, torstaisin ja perjantaisin.

– Meillä on pulaa erityisesti varastotiloista. Tällä hetkellä sataman varastojen täyttöaste on käytännössä sata. Suurimmista tavaravirroista vastaavat tällä hetkellä Valmet Automotive ja Nordic Soya, mutta kauttamme kulkee myös muuta tavaraliikennettä, Vaahtera lisää.

Fakta: VPK ja paviljonki



Uudenkaupungin VPK on perustettu 1866.

Uudenkaupungin VPK:n kenttäpaviljonki on valmistunut vuonna 1889.

Se rakennettiin juhlapaikaksi kentälle, jonka kaupunki oli lahjoittanut yhdistyksen tapahtumakäyttöön.

Rakennus oli alun perin seinätön, mutta se sai seinät vuonna 1904 laajennuksen yhteydessä.

Rakennusta on korjattu viimeksi 1940-luvulla, jolloin se sai nykyisen ulkoasunsa.

Museoviranomaisten mukaan paviljonki on kulttuurihistoriallisesti arvokas rakennus.

Vielä kaupungin vuoden 2016 asemakaavassa rakennus oli suojeltu.

Vuoden 2019 kaavaan suojelumerkintä poistettiin.

Viimeiset vapputanssit paviljongilla pidettiin viime vuonna.

Kaupunki osti viime vuonna paviljonkirakennuksen VPK:lta ja myi sen satamalle.

Samalla satama myi maa-aluetta kaupungille.

Paviljongin ostohinta oli noin 100 000 euroa.

VPK:n yhdistykselle vuokrataan korvaava tontti paloaseman lähettyviltä.

Kaupunki korvaa yhdistykselle paviljongin hinnan antamalla vuokrahyvitystä uudesta tontista.

VPK:lla on rakennus myös kaupungin keskustassa Ylisenkadun ja Koulukadun kulmassa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here