
Valmet Automotive -konsernin tulos ennen korkoja, veroja ja poistoja sekä kassavirta paranivat viime vuonna. Myös kannattavuus parani, ja autoja valmistettiin enemmän kuin koskaan eli Uudenkaupungin autotehtaan uusi tuotantoennätys oli 114 000 autoa.
– Koronapandemia vaikuttaa toimintaamme lyhyellä aikavälillä, mutta pidemmällä aikavälillä liiketoimintalinjojemme näkymät ovat myönteisiä tehostuneen taloudellisen ja operatiivisen toimintamme sekä monien äskettäisten ja potentiaalisten uusien pitkäaikaisten asiakassopimusten ansiosta. Yrityksemme tärkein osatekijä on osaava, joustava ja innovatiivinen henkilöstö, joka mahdollisti viime vuoden saavutuksemme, toteaa Valmet Automotiven toimitusjohtaja Olaf Bongwald .
Konsernin liikevoitto kasvoi viime vuonna ja oli 18,1 miljoonaa euroa, kun se vuonna 2018 noin 300 000 euroa vähemmän. Viime vuonna liikevoitto kasvoi, vaikka konserni investoi akkuteknologian uuteen EV Systems-liiketoimintalinjaan ja konsernin suunnittelupalvelut tuottivat tappiota.
Yhtiö kertoo, että kannattavuuden hienoinen parantuminen johtui ajoneuvojen valmistuksen tuotannon tehostumisesta sekä katto- ja kinematiikkaliiketoiminnassa.
Konsernin liikevaihto laski viime vuonna hieman ja oli 651,5 miljoonaa euroa, kun se vuonna 2018 oli 662,6 miljoonaa euroa. Konsernin EBITDA eli tulos ennen korkoja, veroja ja poistoja parani 39 prosentilla ja oli 78,8 miljoonaa euroa. Edellisvuonna se oli 56,9 miljoonaa euroa.
Suunnittelupalveluiden tappion syinä olivat heikentynyt markkinatilanne ja palvelutarjoannan painopisteiden muutokset. EV Systems -liiketoimintalinjan tappio liittyi liiketoimintalinjan perustamiskustannuksiin sekä ensimmäisen suursarjatuotantolaitoksen ja tuoteohjelman käynnistämiseen.
Viime vuonna yritys perusti uuden EV Systems -liiketoimintalinjan, käynnisti Salossa ensimmäisen suursarjatuotantoon tarkoitetun akkutehtaan ja investoi akkujen testauskeskukseen Bad Friedrichshallissa Saksassa.
Konsernin bruttoinvestoinnit käyttöomaisuuteen olivat yhteensä 87,5 miljoonaa euroa ja niissä olivat korvausinvestoinnit, kehitysinvestoinnit sekä investoinnit uusiin tuotantolinjoihin erityisesti sähköisten ajoneuvojen akkujärjestelmien valmistuspalveluissa. Konserni investoi merkittävästi Salon akkujen suurtuotantolinjoihin.
Konsernin henkilöstön määrä tilikaudella oli keskimäärin 4 812. Yt-neuvottelut henkilöstön tilapäisestä vähentämisestä käynnistyivät maaliskuun puolessavälissä Uudenkaupungin autotehtaalla ja hieman myöhemmin Salon akkutehtaalla. Neuvottelut johtuvat koronaviruksen aiheuttamasta todennäköisestä komponenttipulasta ja kysynnän heikentymisestä. Yhtiön on ilmoittanut, että ne eivät johda irtisanomisiin.
Yrityksellä on toimipaikkoja Suomessa, Saksassa, Puolassa ja Espanjassa. Valmet Automotive -konsernin suurimmat osakkeenomistajat ovat valtion omistama sijoitusyhtiö Tesi ja sijoitusyhtiö Pontos Group, joiden molempien omistusosuus on 38,46 prosenttia. Kiinalainen Contemporary Amperex Technology Limited (CATL), joka on sähköautojen akkujen ja akkukennojen valmistaja, omistaa konsernista 23,08 prosenttia.