Autoilun yllätykset

0

Ajoin ajokortin 18-vuotiaana, joten ajokilometrejä on kertynyt vähintään riittävästi. Pelkästään työmatkaa ajan reilut 10 000 kilometriä vuodessa, joten toimittajaurani aikana olen kiertänyt maapallon omalla autolla puksutellen jo useammankin kerran. Eikä se oikeastaan haittaa lainkaan, sillä pidän autolla ajamisesta, paitsi en aina talvisin.

Nyt kun olisi suotavaa pysytellä kotona, on autoilun hauskuus korostunut entisestään. Välillä on pakko päästä ratin taakse, panna musat täysille ja vain ajaa. Myönnetään, ettei turhanpäiväisessä autoilussa ole mitään mieltä, mutta eipä tässä muitakaan huvituksia ole tarjolla.

Jotenkin sitä kuvittelee, että kun on useamman vuosikymmenen pyörittänyt rattia, niin autoilussa ei enää mikään yllätä. Väärin.

Muut tienkäyttäjät yllättävät useinkin, etenkin ne nelijalkaiset. Paikallisen peurapopulaation kanssa keskustelemme lähes joka aamu väistämissäännöistä. Eivät ymmärrä, vaikka kuinka huudan.

Huudettua tulee joskus myös muille autoilijoille. Liikennevaloissa kuppaavat ja keskellä tietä köröttelevät aiheuttavat vähintään lieviä rattiraivokohtauksia, pahoitteluni siitä. Mutta pahiten hermojani kiristää itse ajokit.

Pari viikkoa sitten lainasin kauppareissulle tyttären autoa. Kun olin jo matkalla kotiin, alkoi autossa soida hälytysääni. Meni hetki ennen kuin tajusin mikä auton mielestä hommassa oli vialla. Olin nostanut kauppakassin pelkääjän paikalle ja auto tulkitsi nyt tuon elottoman möhkäleen matkustajaksi. Matkustajaksi, jolla ei ollut turvavyö kiinni. Ja tästä Volvo siis päätti hätääntyä ja mitä lujempaa ajoin, sitä kovempaa auto hälytti. Eikä auttanut vaikka kuinka koetin selittää typerälle autolle ihmisen ja kauppakassin eroja.

Tämä onkin syy siihen, miksi pidän enemmän vähän vanhemmista autoista. Niiden suoraviivainen ja hienostelematon tekniikka sopii paremmin tähän suhteeseen.

Yllätyksiä tulee varmasti tarjoilemaan niin minulle kuin muillekin kesäkuussa voimaan astuva uusi tieliikennelaki.

On heti sanottava, että laissa on paljon hyvää. Kuten vaikka se, että ohitettavan ajoneuvon kuljettaja ei saa mitenkään vaikeuttaa ohitusta. Tätä nimittäin tapahtuu, erityisesti moottoritiellä. Yllättävän monelle ohittava auto on kuin sodanjulistus.

Hyvin ymmärrettävää on sekin, että kesäkuun 1. päivän jälkeen moottoritien lisäksi myös moottoriliikennetiellä U-käännös ja peruuttaminen on kielletty.

Mutta mitä ihmettä tarkoittaa esimerkiksi seuraava lain kohta: ”Paketti- ja kuorma-auton avonaisella lavalla voi kuljettaa irrotettavaa matkailukoria, vaikka sen leveys olisi auton leveyttä suurempi. Matkailukorissa ei kuitenkaan saa oleskella matkan aikana.”

Matkailukori? Suomentaja?

Maija Ala-Jääski

toimittaja