Säästöpankki Kalanti–Pyhärannan toimitusjohtaja Ossi Öhmanin mukaan konttoriverkoston karsimisen taustalla on viime vuosien aikana tapahtunut pysyvä muutos asiakkaiden tavoissa hoitaa pankkiasioitaan ja tavata pankin asiantuntijoita.
– Konttoripalveluiden muutoksella toisaalta reagoimme asiointitavoissa jo tapahtuneisiin muutoksiin, toisaalta haluamme varmistaa, että pystymme vastaamaan asiakkaidemme palvelutarpeisiin myös tulevaisuudessa, Öhman lisää.
Suurin osa asiakkaista hoitaa päivittäiset pankkiasiansa mobiilipankissa ja muissa sähköisissä kanavissa. Tämän seurauksena päivittäispalveluiden kysyntä konttoreissa on huomattavasti vähentynyt.
– Vaikka konttorien määrä vähenee, pysyy paikallisuus toimintamme kulmakivenä jatkossakin. Päivittäispalveluista vapautuvan ajan aiomme ehdottomasti käyttää asiakkaidemme parhaaksi tehtävään työhön, yhteydenpitoon ja asiakassuhteiden hoitoon, Öhman toteaa.
Samanaikaisesti asiantuntijoiden kanssa käytävien neuvottelujen odotetaan yhä useammin olevan aidosti ajasta ja paikasta riippumattomia. Tämä edellyttää pankilta tulevina vuosina merkittäviä satsauksia digitaalisiin palveluihin.