Käärmeöljyn ihmeitä tekevä vaikutus

0

Minulla on herkästi rasvoittuvat hiukset. Jos pesen päivällä tukkani, näyttää pääni jo seuraavana aamuna siltä kuin olisin nostanut sen tyynyn sijaan Hesen friteerausaltaasta. Siksi valitsen shampoota ostaessani sen purnukan, jossa lukee ”rasvoittuville hiuksille”.

Viime kauppareissulla en löytänyt kyseistä purnukkaa. Sen tilalla oli törppö, josta tulee hiuksiin kurkun tuoksua. En ymmärrä miksi hiusten pitäisi haista yhtään miltään, tai miksi minkään muun ihmisen osan kuin kurkun pitäisi haista kurkulta.

Siinä missä naisille markkinoitujen pesutuotteiden joukkoon on tavallisesti lisätty kookosta, aloe veraa tai vaikka kurkkua, on miehille suunnattuihin tuotteisiin laitettu magnesiumia, kofeiinia tai tauriinia. Tällä tavoin suihkusaippuoita valmistavat yritykset tuovat ilmi varhaiskeskiaikaisen maailmankatsomuksensa, jonka mukaan miehet ovat luonnostaan naisia aktiivisempia ja työteliäämpiä, ja tarvitsevat siksi saippuansa sekaan piristeitä, kun taas naisille riittää se, että he haisevat vihannekselta.

Kaikki tietävät, että piristeitä ei käytetä hieromalla niitä hiuksiin ja päänahkaan. Viisivuotiaan lapsityöläisen poimimasta kahvipavusta saippuan sekaan irrotettu kofeiini ei imeydy päänahan läpi verenkiertoon, vaan valuu pesuveden mukana viemäriin. Piristyäkseen peseytyjän on siis otettava suihkusaippuapullosta pieniä näkäräisiä peseytymisen lomassa. Itseäni on onnistuneesti pitänyt hereillä ainoastaan suihkugeeli, jonka seassa oli kurkkupastillinkappaleiden oloisia mikrokiteitä, jotka kirvelivät kannikoideni välissä aamuun asti.

Joissain suihkusaippuapurtiloissa lukee, että aine sopii sekä hiuksille että vartalolle. Toisissa saman valmistajan tuotteissa taas luvataan, että niillä voi pestä tukan ja kropan lisäksi myös kasvot. Tarkoittaako tämä siis sitä, että ensin mainitulla tuotteella ei naamaa voi pestä? Miksi ei? Tuleeko siitä jotain ihottumaa tai näppylöitä? Miksi levittäisin sellaista ainetta yhteenkään kehoni osaan?

Minulla ei ole mainosalan koulutusta, mutta näkemykseni mukaan kyseessä on tuote, joka katumusnauhan ja jouhipaidan tapaan on suunnattu sellaisille ihmisille, joiden elämä ei ole vielä ennestään tarpeeksi viheliäistä. Näinä aikoina minun on vaikea uskoa markkinoiden olevan kovinkaan suuria.

Markkinointiosastojen ja brändityöryhmien älyvapaista horinoista huolimatta shampoosta ei saa energiaa, shampoo ei virkistä, eikä shampoo auta jaksamaan. Alkoholista se poikkeaa myös sillä tavalla, että shampoo ei paranna krapulaa. Todellisuudentajun ja rehellisyyden lisäksi saippuamaakareilta tuntuu olevan hukassa koko pesemisen peruskonsepti. Pesemisen tarkoituksena ei ole lisätä hiuksiin sinne kuulumattomia aineita, vaan saada ne pois sieltä.

Ossi Nyström

vapaa toimittaja

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here