Eilen varmistui syy positiivisin uutisiin. Tekijöitä tarvitaan, kun Uudessakaupungissa aletaan tehdä uutta lataushybridiä. Mercedes-Benzin GLC hybridi on vetänyt markkinoilla hyvin, ja uusille ladattaville hybridille on olemassa markkinoilla nyt selkeä tilaus.
Lupaavaa on, että kolmantena mallina ja nopealla aikataululla tuotantoon on tulossa GLC-malliston hybriditarjontaa laajentava malli, jossa sähkömoottorin parina on dieselmoottori.
Korona jarrutti autojen myyntiä keväällä ennennäkemättömällä tavalla, ja epävarmuus horjuttaa edelleen kuluttajien luottamusta. Kysymysmerkkejä on ilmassa paljon. Vaikuttaako pandemia ja kuinka kauan etätöiden tekemiseen, joukkoliikenteeseen ja yksityisautoiluun?
Kriisi on kasvattanut niin sähköautojen kuin -pyörienkin kysyntää ja hybridien myynti on kasvanut niin Suomessa kuin maailmallakin. Sen sijaan esimerkiksi bussimatkailu on romahtanut. Se iski karulla tavalla Laitilassa erikoisajoneuvojen tuulilaseja valmistavaan Pilkington Automotive Finlandiin, joka irtisanoi viime viikolla lähes 50 työntekijäänsä.
Valmet Automotive kulkee strategiansa mukaan askel askeleelta kohti tavoitteita, jonka keskiössä on sähköinen liikenne. Akkutehtaat Salossa ja Uudessakaupungissa varmistavat, että akut riittävät kysynnän kasvaessa.
Toimitusjohtaja Olaf Bongwald kertoi kesäkuun alussa, että kestävän kehityksen ohjelma sekä sähköistä liikennettä ja akkujärjestelmiä painottava tuotestrategia nostaa Valmet Automotiven ympäristötietoisten yritysten eturiviin.
Autotehtaan tavoitteena on, että tehtaan nettohiilijalanjälki on nolla. Se edistää ilmastonmuutoksen torjuntaa, mutta vahvistaa myös merkittävästi Uudenkaupungin tehtaan kilpailukykyä.