Pian Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehtaalla valmistetaan kolmea Mercedes-Benzin lataushybridimallia. Tehtaalla valmistetaan jo Mercedes-Benz A 250e ja GLC 300e -lataushybridimalleja, mutta kolmantena nopealla aikataululla mukaan tulee GLC-malliston hybriditarjontaa laajentava GLC 300de, jossa sähkömoottorin parina on dieselmoottori.
– Uudenkaupungin autotehtaalla on valmistettu nykyiselle asiakkaalle lataushybridejä jo vuodesta 2017. Tuotanto alkoi GLC-mallilla, ja on tämän vuoden aikana laajentunut A-sarjaan. A-sarjan lataushybridimallien tuotanto alkoi keväällä ennen koronapandemiasta johtunutta tuotannon keskeytystä. Tuotantomäärät ovat kuitenkin nyt selkeästi nousussa, Valmet Automotiven valmistuspalveluiden johtaja Pasi Rannus kertoo.
Daimlerin Suomen maahantuojan Vehon mukaan Mercedes-Benzin lataushybridien kysyntä on kasvussa Suomessa ja maailmalla. Uuden mallin tuotanto käynnistyy lähiviikkojen aikana.
– Tehtaan tulevaisuus näyttää positiiviselta. Olemme joustava ja laadukas valmistaja, ja meillä on kiinteät suhteet autonvalmistajiin eri puolilla maailmaa ja varsinkin Saksassa. Olemme strategisesti panostaneet sähköiseen liikenteeseen, ja se näkyy nyt hyvänä kehityksenä niin Uudessakaupungissa kuin Salossa. Toki korona tuo kaikille talouden alueille yhä epävarmuutta, mutta Valmet Automotiven kannalta tilanne näyttää kehittyvän positiiviseen suuntaan, Rannus lisää.
Tällä hetkellä suurin osa autotehtaan tuotannosta Uudessakaupungissa on polttomoottoreilla varustettuja autoja, vaikka hybridien osuus nouseekin jatkuvasti. Rannus kuitenkin korostaa, että autotehtaan tuotannon jatkon suhteen päätösvalta on asiakkailla.
– Valmet Automotive valmistaa niitä autoja, joita asiakkaat meiltä tilaavat. On selvää, että autoteollisuuden trendinä on sähköistys, ja tämä näkyy nyt ja jatkossa Uudenkaupungin autotehtaan tuotannossa. Toisaalta Valmet Automotivella on jo vahvaa näyttöä sähköautojen osaamisesta niin suunnittelun, komponenttien kuin valmistuksenkin puolelta. Uusikaupunki on varmasti asiakkaille mielenkiintoinen tehdas sähköautojen valmistukseen, Rannus kuvailee.
Autotehtaan nykyiset tilat riittävät myös uusille malleille, joten uusia halleja ei ole Autotehtaankadulle luvassa.
– Linjoihin on tehty muutoksia sähköautojen määrän kasvun takia, mutta lisätilaa ei tällä hetkellä tarvita. Tuotantomääriä tai valmistussopimusten yksityiskohtia emme voi kommentoida, mutta lataushybridimallit ovat jo tärkeä osa Uudenkaupungin autotehtaan tuotantoa. On kuitenkin syytä huomata, että lataushybridien valmistus on osa voimassaolevia valmistussopimuksia, Rannus toteaa.
Vaikka Valmet Automotive rakensi Uuteenkaupunkiin autotehtaan tiloihin akkutehtaan, niin lataushybridimalleihin ei ole tulossa uusikaupunkilaista akkuosaamista.
– Uudenkaupungin akkutehdas keskittyy jatkossakin prototyyppeihin ja piensarjatuotantoon. Akkutehtaan kapasiteetti ja tilat on suunniteltu tällaista tuotantoa varten. Asiakkaamme on itse suunnitellut niiden autojen akkujärjestelmät, joita Valmet Automotive valmistaa Uudessakaupungissa, Valmet Automotiven sähköisen liikenteen ratkaisuista vastaavan eli EV Systems -liiketoimintalinjan johtaja Jyrki Nurmi kertoo.
Hybridimallien valmistus ei vielä edellytä lisärekrytointeja
Valmet Automotiven henkilöstöjohtaja Tomi Salo kertoo, että hybridimallien valmistus sisältyy jo tehtaan nykyisiin tuotantosuunnitelmiin, joten hybridimallien valmistus ei edellytä lisärekrytointeja.
– Mallit vastaavat erinomaisesti tämän hetkiseen markkinakysyntään ja ovat osaltaan vaikuttaneet siihen, että yli 500 lomautettua on voitu kutsua takaisin töihin. Autotehtaan tuotanto palaa kolmeen vuoroon, Salo lisää.
Kevään työntekijämääristä laskettuna autotehtaan työntekijöistä on lomautettuna yhä noin 400 henkeä. Salon mukaan henkilöstöä voidaan työllistää lomautuksilta tuotannon kasvun vaatimalla tahdilla.
– On huomioitava, että yhä lomautettujen joukossa on henkilöitä, jotka aloittavat syksyllä opiskelun tai vaihtavat työpaikkaa, joten näiden henkilöiden määrä on todennäköisesti selvästi pienempi kuin 400. Henkilöstön työllistämisen edellytys on tuotantomäärien nousu, mikä riippuu markkinatilanteesta, eikä sitä voi aikatauluttaa, Salo toteaa.
Autotehtaalla on toistaiseksi tavoitteena työllistää kaikki lomautetut työntekijät, mutta Salo ei sulje pois lisärekrytointien tarvetta tulevaisuudessa.