Junaradan varrelta kaadettava koivuja ja pylväshaapoja

0
Rantakadun koivukujasta on sekä kaadettava puita että karsittava oksia, jotta ne eivät olisi vaarassa osua junaradan sähköistämiseen liittyviin johdinlankoihin.

Turku–Uusikaupunki-junaradan sähköistysurakka on edennyt niin pitkälle, että kaupungissa on tarkasteltu radan varren puiden kohtaloa. Kaupunginpuutarhuri Saija Peltola sekä urakoitsijan edustaja kävivät viime viikolla läpi keskusta-alueen puita ja näyttäisi siltä, että radan varrelta on kaadettava tai karsittava kymmeniä puita.

– Pakkahuoneelta itään päin eli kohti Sorvakon siltaa ja Kaupunginlahden pohjukkaa on tällä hetkellä varmalla kaatolistalla 15 koivua. Osa puista voidaan ehkä korvata uusilla istutuksilla. Pakkahuoneesta länteen olevien pylväshaapojen kohtalo päätetään vielä tämän viikon aikana, Peltola toteaa.

– Radan lähettyvillä kasvaa sekä vanhoja että nuoria puita, joissa on rakenteellisia heikkouksia. Ei ole mitään järkeä leikata puita, jos niistä joutuisi leikkaamaan puolet pois, Peltola jatkaa.

Kaupunginlahdenpohjukassa olevat lehmukset ovat todennäköisesti jäämässä paikoilleen, mutta niitäkin on leikattava ennen kuin rata sähköistetään ensi vuonna.Junaradan ja Pakkahuoneenkujan välissä olevien pylväshaapojen rivi kannattaisi ottaa pois, ainakin, jos radan sähköistyksestä vastaavalta urakoitsijalta kysytään.

– Puiden malli ja oksien kulmat ovat vähän sellaisia, ettei niitä uskalleta jättää junaradan sähköjohtojen lähettyville. On huomioitava myös kovien tuulten vaikutukset sekä mahdolliset lumikuormat, jotka painavat puiden oksia kohti ratajohtimia, Peltola lisää.

Pelkästään junaradan lähettyvillä olevien puiden leikkauksessa menee kaupungin viheryksiköltä useampi kuukausi, sitä ennen radan varrella työskentelevät kaupungin työntekijät on koulutettava urakoitsijan vaatimalle turvallisuustasolle.

– Väen on läpäistävä turvakoulutukset, jotta saamme työskennellä rata-alueella. Työpäivien aikana paikalla on oltava myös erikseen ratavalvoja, koska toimimme sähköistysurakoitsijan ratatyöluvan alla. Näissä asioissa on oltava todella tarkka, Peltola lisää.

Radan varren puiden kaatamiseen haetaan vielä erikseen maisematyöluvat kaupungin rakennusvalvonnasta. Joka tapauksessa rannan maisema muuttuu tavalla tai toisella.

– Ainakaan seuraavaan kuukauteen ei vielä kaadu yhtään puuta, mutta sen jälkeenkin aikataulut on sovitettava yhteen rataurakoitsijan kanssa, Peltola toteaa.

Peltola oli varautunut alun perin pahimpaan vaihtoehtoon: oli nimittäin mahdollista, että kaikki junaradan vieressä kasvavat puut olisi pitänyt kaataa. Tältä kuitenkin vältyttiin.

– Rantakadun koivuja joudutaan kuitenkin kaatamaan enemmän kuin ajattelin. Jos saamme luvan istuttaa uusia puita tilalle, niin se on jo hieno juttu. Se, että puita saa jäädä tämänkin verran, on neuvottelutulos, jota ei pidetty itsestään selvänä, Peltola lisää.

Samaan hengenvetoon hän lisää, etteivät radan varteen jäävät tai uusina istutettavat puut tule tulevaisuudessakaan kaupungille ilmaiseksi.

– Niitä on käytävä tavallista useammin läpi ja hoidettava, ettei kenenkään turvallisuus vaarannu. On kaupunkikuvallisesti iso juttu, että lehtipuille on tilaa radan varressa jatkossakin.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here