Kaupungin turistikausi oli normaalia pidempi

0
Kaupungin matkailusuunnittelija Irmeli Laaksosen mukaan tänä kesänä Uuteenkaupunkiin saapui erityisen paljon ensimmäistä kertaa kaupungissa vierailevia. Myös pyörävarausten suosio tuli monelle yllätyksenä.

Tämän kesän turistikausi näyttäisi olleen Uudessakaupungissa tavanomaista pidempi. Kausi alkoi heti kesäkuussa, kun koronarajoituksia purettiin ja turisteja onpa näkynyt poikkeuksellisen paljon katukuvassa vielä syyskuussakin.

– Heinäkuu on aina kiireisin. Perinteisesti turistien määrä tyssää koulujen alkuun, mutta nyt vaikuttaisi siltä, että matkailukausi oli tänä kesänä normaalia pidempi, koska ulkopaikkakuntalaisia turisteja käy yhä päivittäin matkailutoimistossa ja myös pyöriä vuokrataan edelleen, Uudenkaupungin kaupungin matkailusuunnittelija Irmeli Laaksonen kertoo.

Laaksonen toteaa, ettei Uudenkaupungin kesäkausi turismin kannalta ollut missään nimessä huono. Kaupungissa näkyi kasvanut kotimaanmatkailu monella tavalla.

– Pelkästään kesäisin auki olevien paikkojen kävijämäärät ovat saattaneet kasvaa jopa 10–20 prosenttia tavallisesta kesästä, vaikka tänä vuonna ryhmämatkailijat puuttuivat täysin, Laaksonen kuvailee.

Bonk-museossa turisteja kävi yli 20 prosenttia enemmän kuin viime vuonna ja erityisesti heinäkuu oli poikkeuksellisen hyvä.

– Myös kaupungin omat museot keräsivät kiitettävästi kävijöitä läpi turistikauden, Laaksonen summaa.

Kaupungin suosituimpia turistikohteita on jo pitkään ollut Hiulla sijaitseva taidetalo Pilvilinna. Pilvilinnaan pääsi tänä kesänä tutustumaan rajoitetusti, lähinnä vain taidetalon puutarhaan ja ulkoalueisiin.

– Pilvilinnan kävijämäärät pysyivät tavallisen kesän tasolla, vaikka sieltäkin tilausryhmät puuttuivat kokonaan, Laaksonen paljastaa.

Vaikka ulkomaalaisia turisteja oli poikkeuksellisen vähän, tuli kotimaisia matkailijoita Uuteenkaupunkiin aiempaa laajemmalta alueelta.

– Nyt tuntui, että kotimaisia turisteja saapui kaupunkiin ihan ympäri Suomen. Monet tekivät Länsi-Suomen kierrosta ja viettivät päivän Uudessakaupungissa.

Kesän aikana oli matkailijoita kaikista ikäryhmistä, mikä Laaksosen mukaan oli poikkeuksellista. Tyypillisin Uudessakaupungissa vieraileva turisti on eläkeläisikäinen.

– Nyt myös pyörien vuokraaminen kiinnosti poikkeuksellisen paljon. Kaupungin vuokrattavien pyörien käyttöaste kasvoi jopa 50 prosenttia. Oli paikoin tilanteita, joissa kaikille halukkaille ei riittänyt pyöriä, Laaksonen lisää.

Erityisen paljon matkailutoimiston korviin tuli kiitosta erityisesti uudistetusta Kaupunginlahdesta sekä kesän tapahtumista.

– Pakkahuoneen kesän tapahtumat vetivät väkeä ja keräsivät kiitosta. Tul toril -tapahtumat käynnistyivät vasta elokuun alusta. Elokuisten torien ohjelmaan ja esiintyjiin satsattiin tavallista enemmän, koska alkukesän tapahtumat jäivät järjestämättä.

Kaupunginlahden ympäristöön ja kaupungin keskustaan on voinut tutustua muun muassa UkiAR -mobiilisovelluksen avulla. Alkukesästä julkaistua sovellusta on muutaman kuukauden aikana ladattu noin 700 kertaa.

– Sovellusta on käytetty tai avattu reilut 2300 kertaa, Laaksonen laskee.

Velhoveden reitin karttoja jaettiin matkailutoimistosta tänä kesänä enemmän kuin aikaisemmin. Laaksonen arvelee, että karttoja jaettiin noin 900 kappaletta.

– Miltei kaikki kartan ottaneet ovat jotenkin kiertäneet reittiä tai ovat ainakin olleet aikeissa lähteä. Pyöräilijöiden lisäksi reittiä on kierretty myös autolla, hän sanoo.

Kaupungin valtakunnallinen markkinointi toi lisänäkyvyyttä

Uudenkaupungin matkailu osti tänäkin vuonna näkyvyyttä 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjasta. Viime vuonna kärkeen nostettiin puutalokaupungin tunnelma. Tänä vuonna kesän kärkinä olivat taidetalo Pilvilinna ja uudistettu Kaupunginlahti sekä sen ulkoilmamuseo. Uudenkaupungin kohdekortti oli elokuun lopulla kampanjan neljänneksi katsotuin.

– Muutin markkinointimme kärjeksi palveluun vastikään Velhoveden kierroksen ja Pamprinniemen luontopolun, koska syksyä kohden perinteinen turismi hiipuu, mutta luontokohteet kiinnostavat yhä, kaupungin matkailusuunnittelija Irmeli Laaksonen kertoo.

Kaupunki markkinoi kohteitaan tänä vuonna myös Instagramin ja Facebookin mainosvideoiden kautta. Niiden avulla kaupunki on näkynyt yli puolen miljoonan mobiilikäyttäjän älylaitteessa.

– Nyt oli ensimmäinen vuosi, kun uusikaupunkilaisia matkailupalveluita myytiin verkkokauppa Doerzin kautta. Olimme valtakunnallisesti heidän tähtimyyjänsä yli 60 kunnan listalla. Uusikaupunkilaiset palvelut kiinnostavat siis myös verkkokaupassa. Eniten verkkokaupan kautta myytiin Kaljaasi Olgan risteilyjä, Laaksonen iloitsee.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here