Liikennehankkeissa tarvitaan pitkää pinnaa

0

Vakka-Suomen teillä liikennemäärät ovat viime vuosina kasvaneet elinkeinoelämän hyvän vireen ansiosta. Uudessakaupungissa ja Laitilassa on paljon vientiyrityksiä ja se näkyy Hepokarin satamassa, Kasitiellä ja Uudenkaupungin ja Laitilan välisellä tiellä. Tavaraa kuljetetaan niin maanteillä kuin merelläkin.

Alueen elinvoimaa edistävän kauppakamariosaston agendalla liikennehankkeet ovat olleet ykkösinä vuosikymmeniä. Kantatie 43 uudistettiin muutama vuosi sitten ja Kasitien kunnostus on edennyt vähitellen. Tien varrella on peräti viisi satamaa ja tavaraliikenteen lisäksi Kasitiellä kulkee paljon työmatkoja tekeviä autoilijoita.

Pettymys oli suuri, kun Laitilan eritasoristeykselle ei herunut rahaa viime keväänä valtion lisätalousarviossa eikä myöskään tällä viikolla syksyn budjettiriihessä. Risteyksen suunnittelu eteni positiivisen rakennemuutoksen imussa hyvin, mutta nyt valo on vaihtunut sumuisiin näkymiin.

Edunvalvonnalle on tällä seudulla taas vahvaa tilausta, jotta paikalliset liikennehankkeet saataisiin osaksi korona-ajan elvytysohjelmia. Pitkä pinna ja kärsivällisyys ovat valttia, sillä liikennehankkeiden toteutuminen vie yleensä kauan.

Uudessakaupungissa vallitsee tahtotila Turku–Uusikaupunki-radan henkilöjunaliikenteen aloittamiseen. Kaupungin teettämän selvityksen mukaan henkilöjunaliikenteen aloittaminen Uudenkaupungin ja Turun välisellä rataosuudella vaatisi 4–6 miljoonan euron suuruiset investoinnit ratainfraan (US 17.9.).

Henkilöjunaliikenne radalla päättyi vuonna 1993. Nyt rataa on sähköistetty, jotta Yaran Uudenkaupungin tehtaalle meneviä kemianteollisuuden raaka-aineita ei tarvitse enää säilyttää Turun ratapihalla.

Kaupunki uskoo henkilöjunaliikenteen aloittamisen hyödyttävän niin teollisuutta kuin työmatkaliikennettäkin. Se palvelisi myös keväällä liikkeelle nytkähtänyttä tunnin juna -hanketta, ja saattaisi tuoda lisää matkustajia Turusta Helsinkiin kulkeville raiteille.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here