Valmet Automotive arvioi, että sen akkuihin ja muihin sähköisen liikenteen ratkaisuihin liittyvän toiminnan liikevaihto saavuttaa tai jopa ylittää ajoneuvovalmistuksen liikevaihdon lähivuosien aikana. Yhtiön suurimmat kasvuodotukset liittyvät EV Systems -liiketoimintalinjan akkujärjestelmiin.
– Akkujärjestelmiin liittyvät kasvuodotuksemme perustuvat autoteollisuuden muutokseen, jossa johtavaksi trendiksi on noussut sähköajoneuvot. Käytännössä kaikki autonvalmistajat muokkaavat mallistojaan siten, että mukana on yhä enemmän hybridi- ja täyssähkömalleja. Muutos on lopulta tullut melko nopeasti, ja nyt akkujärjestelmien kysyntä on suurta, eikä sen kasvulle näy rajoja, perusteli Valmet Automotiven EV Systems -liiketoimintalinjan johtaja Jyrki Nurmi.
Samalla hän totesi ajoneuvovalmistuksen pysyvän Uudessakaupungissa jatkossakin korkealla tasolla.
– Mutta akkujärjestelmien kasvupotentiaali nostaa akkuihin liittyvää liikevaihtoa nopeasti, tarkensi Nurmi.
Yhtiön etuna on se, että akkujärjestelmissä alan kilpailutilanne ei ole yhtä vakiintunut kuin esimerkiksi autonvalmistuksen.
– Lisäksi sekä kasvava markkina että akkuteknologian kehitys luovat jatkuvasti uusia mahdollisuuksia. Tämä ei tarkoita, että kilpailutilanne olisi helppo, vaan että kyseessä on kasvubisnes, jossa pätevät omat lainalaisuudet, ja jossa olemme pärjänneet hyvin, totesi Nurmi.
Valmet Automotivella on jo nyt korkealuokkaista akkujen suunnittelu- ja valmistusosaamista.
– Suurimpia vahvuuksiamme ovatkin tällä hetkellä nopeutemme ja kokemuksemme – me olemme osaava, luotettava ja joustava kumppani. Lisäksi pystymme vastaamaan kasvavaan kysyntään ja uusiin asiakastarpeisiin erittäin nopeasti. Hyvä esimerkki tästä on Salon akkutehdas, jossa rakensimme tuotantolaitoksen ja käynnistimme tuotannon alle vuodessa, Nurmi korosti.
Nurmi muistutti, että autoteollisuuden viime vuosien muutokset ovat selkeästi osoittaneet, että merkittävintä kasvupotentiaalia on löydettävissä nimenomaan sähköisen liikenteen ratkaisuista.
– Myös Valmet Automotiven strategia painottaa kasvua ja sähköisen liikenteen merkitystä, ja siksi tämä on meille luontevin erikoisosaamisalue.
Valmet Automotive ei enää ole vain autojen sopimusvalmistaja, vaan laajemmin autoteollisuuden palveluntarjoaja.
– Totesimme jo vuosia sitten, että yrityksemme mahdollisuudet menestyä ovat hyvin rajalliset, jos keskitymme vain yhteen toimintoon, eli sopimusvalmistukseen. Kaikilla sopimusvalmistajilla on nykyään autonvalmistuksen ohella muutakin merkittävää toimintaa, lisäsi Nurmi.
Kysymykseen siitä, onko mahdollista että tulevaisuudessa Suomessa, Valmet Automotivella valmistettaviin autoihin tulee myös Valmet Automotiven valmistamat akut, liiketoimintalinjan johtaja Jyrki Nurmi vastaa yksiselitteisesti:
– Totta kai se on mahdollista.
Valmet Automotiven akkutehtaista
Uudenkaupungin akkutehdas otettiin käyttöön vuoden 2018 alussa.
Ugin akkutehtaan lattiapinta-ala on noin 1100 m2
Salon akkutehtaan noin 15500 m2.
Ison tehtaan uusikaupunkilainen pikkuveli
Maija Ala-Jääski
Uudessakaupungissa toimii myös akkutehdas, toki kooltaan ja henkilöstömitoitukseltaan Salon akkutehtaan pikkuveli. Uudenkaupungin akkutehtaalla työskentelee tällä hetkellä kymmenen henkilöä, mutta henkilöstömäärää ollaan kasvattamassa.
– Akkutehtaan henkilöstön tehtäviin kuuluu pääasiassa akkupakettien rakentamisen eri vaiheita ja testausta. Lisäksi henkilöstö hoitaa akkutehtaan logistiikkaa, selvitti liiketoimintalinjan johtaja Jyrki Nurmi.
Uudenkaupungin akkutehtaan roolina on prototyyppien ja piensarjojen valmistus.
– Tehdas toimii suunnittelutoiminnan tukena ja valmistaa akkuja pääsääntöisesti muualle kuin autoteollisuuden tarpeisiin. Salon akkutehdas puolestaan keskittyy autoteollisuuden käyttämien akkujen valmistukseen suurtuotantona.
– Saksaan Bad Friedrichshalliin avattiin akkujen testauskeskus 2019, koska alueella on runsaasti autoteollisuutta, ja merkittävää tarvetta akkujen testauspalvelulle. Samalla keskus tarjoaa testauskapasiteettia myös Valmet Automotiven omaan käyttöön ja varsinkin sellaisille akkujärjestelmille, jotka ovat meidän itse suunnittelemia, valotti Nurmi tehtaiden välistä työnjakoa.
Akkutehtaalla Uudessakaupungissa alkoi ensimmäisen, Valmet Automotiven kehittelemän akkujärjestelmän sarjatuotanto vuonna 2018.
– Kyseinen akkujärjestelmä on Valmet Automotiven suunnittelema ja valmistama suomalaiselle Avant Tecno -yritykselle, joka on maailman johtava pyöräkuormaajien valmistaja. Valmet Automotiven akkuja käytetään Avant Tecnon ensimmäisessä täyssähköisessä e6-kuormaajassa. Tämän akkujärjestelmän valmistus jatkuu edelleen, selvitti Nurmi.
Valmet Automotiven akkuliiketoiminnasta vastaa EV Systems -liiketoimintalinja, joka vastaa akkujärjestelmien koko arvoketjusta yrityksessä suunnittelusta valmistukseen ja asiakasyhteyksien hoitamiseen. EV Systems työllistää Suomessa jo noin 300 henkilöä.
– Suomessa on korkeatasoista teknistä osaamista, ja Valmet Automotive on akkuteknologian osaajille varmasti yksi maamme mielenkiintoisimmista yrityksistä. Teemme monipuolista yhteistyötä oppilaitosten kanssa, jotta saamme osaajia Suomesta jatkossakin. Hyviä esimerkkejä tästä ovat osallistumisemme Turun Yliopiston akkujärjestelmäprofessuuriin sekä strateginen kumppanuutemme Turun ammattikorkeakoulun kanssa.
– Toisaalta meillä on akkuihin liittyvää liiketoimintaa myös Saksassa, joten emme ole yksin Suomesta löytyvän osaamisen varassa, ja jatkuva kehitystyömme vahvistaa ja monipuolistaa henkilöstömme osaamista. Tuotantotehtävissä koulutamme itse kaikki osaajamme, kertoi liiketoimintalinjan johtaja Jyrki Nurmi.