Autotehtaalla tuotantoon tuli huhtikuussa katkos. Autojen valmistus alkoi kuitenkin jälleen toukokuussa, joskin tuotantomäärät olivat vielä keväällä kaukana hyvien aikojen tasosta.
Elokuussa yhtiö kutsui autotehtaalle takaisin töihin 500 lomautettua työntekijäänsä. Autoja alettiin jälleen tehdä kolmessa vuorossa.
Tehtaalla valmistetaan kolmea Mercedes-Benzin hybridimallia. Suomen ja Uudenkaupungin etu on, että Valmet Automotive on investoinut hybridi- ja sähköautojen sekä akkujen tuotantoon ja kehittämiseen. Niiden kysyntä on kääntynyt nyt voimakkaaseen kasvuun, ja kriisi on vain vauhdittanut autoteollisuuden siirtymistä sähköön.
Autoalan käyttövoimaennusteen mukaan ladattavien autojen osuus kasvaa tänä vuonna 18 prosenttiin henkilöautojen ensirekisteröinneistä myös Suomessa.
Monissa Euroopan maissa kuluttajia kannustetaan ladattavien autojen hankkimiseen erilaisilla hankintatuilla. Esimerkiksi Saksassa täyssähköautojen hankintatukea nostettiin elvytystoimena kesäkuun alussa.
Autoalan Tiedotuskeskus kertoi syyskuussa nettisivuillaan, että autoklusteri työllistää Suomessa 50 000 henkilöä ja että ”Valmet Automotiven kasvu on luonut autonvalmistuksen toimialalle pysyvää kasvua”.
Tämä tieto ei ole tämän viikon rekrytointiuutisen valossa tuulesta temmattu, vaan täyttä faktaa. Ja se jos mikä on positiivinen uutinen autokaupungille.