Joulusesonki on kova Vihannes-Laitilalle

0
Jari Mämmin mukaan joulu on perinteisesti kotimaisen lantun kulta-aikaa. Tänä jouluna ihmisillä on taas aikaa valmistaa lanttulaatikotkin itse.

Kalannissa päämajaansa pitävän Vihannes-Laitila Oy:n tiloissa on käynyt viime viikkoina tavallistakin kovempi kuhina. Lokakuussa taloon tullut yrityksen uusi markkinointipäällikkö, aiemmin vastaavissa tehtävissä panimosta, tislaamosta ja ravintoloistaan tunnetussa Teerenpelissä ollut Jari Mämmi tiivistää kiireen yhteen lauseeseen: ”Joulu sesonkina on meille kova”.

– Jos mietitään esimerkiksi vain kotimaisen lantun kulutusta, on menekki joulukuussa moninkertainen muihin kuukausiin verrattuna. Lanttulaatikko on suomalaiseen jouluun oleellisesti kuuluva juttu. Samaa voi sanoa myös punajuuri-porkkana-akselista, monelle ihmiselle joulupöytä ilman rosollia ei ole täydellinen. Muita joulun alla selvästi nousevia tuotteita on punasipuli, Mämmi sanoo.

– Vihanneksensa kauppojen hyllyiltä hankkivien yksityistalouksien lisäksi myös teollisuuden vihanneskulutus lisääntyy joulun lähestyessä. Sinne tavara lähtee yleensä jalostetummassa muodossa eli valmiiksi kuorittuna ja paloteltuna. Henkilökunta niin Vihannes-Laitilan kuin JuuresVakankin puolella tekee pitkää päivää, jotta kaikki saadaan toimitettua tilaajille, hän jatkaa.

Vähittäiskauppaan tavaraa on mennyt tänä vuonna jopa enemmän kuin tavallisesti.

– Ihmiset eivät pääse matkustelemaan jouluksi ulkomaille ja ruoka tehdään monessa kodissa taas alusta loppuun itse perinteiseen tapaan, vertaa Mämmi.

Jari Mämmin kommentissa yksi painopisteistä on sana kotimainen. Hän sanoo empimättä, että niin lähiruoan kuin laajemmin ajateltuna kotimaisen ruoankin suosion nousu näkyy selvästi myös Vihannes-Laitilassa.

– Suurin osa meidän käsittelemistämme tuotteista tulee jo perinteisesti lähialueelta eli sen kuuluisan sadan kilometrin ympyrän sisältä. Paikallista käytetään niin paljon kuin vain suinkin mahdollista. Tänä vuonna esimerkiksi porkkanalla oli hyvä sato, joten tavaraa riittää. Keväällä näytti hetken siltä, että töihin ei löydy rajojen sulkemisen takia riittävästi väkeä, mutta siitäkin haasteesta onneksi selvittiin.

– Toki niitäkin tuotteita on, mitkä on pakko tuottaa ulkomailta. Yksi tällainen on bataatti, jonka viljely ei Suomessa onnistu, Mämmi linjaa.

Markkinointipäällikkö Mämmi sanoo tulleensa palkatuksi Vihannes-Laitilaan yhtenä tehtävänään yrityksen tunnettuuden nostaminen. Yksi keino tähän on entistä pidemmälle jalostettujen kotimaisten tuotteiden toimittaminen markkinoille.

Oleellisella tavalla tähän liittyy myös oman tuotesarjan lanseeraaminen vuoden 2021 aikana.

– Käytännössä tavara jalostetaan pidemmälle ja esimerkiksi porkkanaa on jatkossa tarjolla muutenkin kuin vain kokonaisena. Näin vältytään siltä, että kasvisten käyttöä saatetaan pitää sotkuisena ja aikaa vievänä juttuna. Sitä ongelmaa on nyt lähdetty taklaamaan eli käytöstä tehdään entistäkin helpompaa. Työvaiheita ennen syömistä ovat oikeastaan enää pakkauksen avaaminen saksilla, lämmitys ja valmistus, tiivistää Mämmi.

Tuotekehityksestä Vihannes-Laitilassa on vastannut pieni, muutaman hengen ryhmä. Jari Mämmi korostaa, että mukana ovat koko ajan olleet välillisesti kuitenkin myös asiakkaat, joiden toiveita on kuunneltu herkällä korvalla.

– Tulossa on myös kasvisten käyttöön panostavia reseptejä. Meillä oli sosiaalisessa mediassa syksyn aikana reseptikilpailu, josta voi helposti hyödyntää puolensataa kasvisruokareseptiä, paljastaa Mämmi.

Asko Tanhuanpää

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here