Miten saadaan lapset innostumaan arkiliikunnasta?

0

Tänä syksynä toteutettu, valtakunnallinen lasten ja nuorten liikkumista tutkiva Move!-tutkimus paljastaa, että lasten ja nuorten kestävyyskunto on heikentynyt, mutta muilla fyysisen toimintakyvyn osa-alueilla ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia. Istuva elämäntapa ja yksipuolinen liikunta näkyvät myös kehon liikkuvuuden haasteissa.

Tutkimukseen osallistuivat kaikki 5. ja 8. luokkien oppilaat. Uudenkaupungin osalta tutkimustulos paljasti, että kestävyyskunnon heikentyminen oli erityisen hälyttävää nuorempien ikäluokassa. 5.-luokkalaisista huonokuntoisten joukkoon sijoittui noin 40 prosenttia lapsista.

Suositusten mukaan kaikkien 7–18-vuotiaiden tulee liikkua vähintään 1–2 tuntia päivässä monipuolisesti ja ikään sopivalla tavalla. Yli kahden tunnin pituisia istumisjaksoja tulee välttää. Ruutuaikaa viihdemedian ääressä saa olla korkeintaan kaksi tuntia päivässä.

Jotta lapset ja nuoret saisivat riittävästi liikuntaa, tulisi heidänkin ottaa arkiliikunta tavaksi. Matkat kouluun, harrastuksiin ja kavereille pitäisi tehdä aina jalan tai pyörällä, välitunneilla pitäisi liikkua aktiivisesti ja arkeen pitäisi löytyä myös liikunnallista ajankulua.

Kysymys kuuluukin, miten lapset saadaan innostumaan arkiliikunnasta? Haasteen vaikeutta lisää se, että Suomen lauhat ja sateiset talvet eivät juuri houkuta liikkumaan ulkona. Pulkkamäestä tai pipolätkästä kavereiden kanssa voi vain haaveilla.

Tässäkin vanhempien esimerkkillä on suuri merkitys. Autokyydin tarjoamisen sijaan voi tarjoutua lapselle lenkkikaveriksi. Voi pyytää koululaiselta oppituntia vaikka frisbeegolfista, ulkokuntosalilaitteiden tai juoksuportaiden käytöstä. Ja myös liikkua itse arjessakin aktiivisesti.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here