Uudenkaupungin Sanomien työpari sai Myyntitykki-palkinnon

0
Tanja Vainionpää ja Jouni Kokkonen ovat iloisia saamastaan tunnustuksesta.

Myyntineuvottelija Tanja Vainionpää ja myyntineuvottelija Jouni Kokkonen on valittu vuoden 2020 Myyntitykeiksi Suomen Paikallismediat Oy:n (SPM) järjestämässä valtakunnallisessa kilpailussa.

Työpari on selättänyt koronaa keksimällä ennakkoluulottomasti uusia koukkuja TS-Yhtymään kuuluvan Uudenkaupungin Sanomien mediamyynnissä.

Valinnan teki SPM Oy:n hallitus, jonka kommenteissa nostettiin esiin erityisesti nimenomaan työparin tiimityö ja heidän kehittelemänsä uudet teemat.

– Kaksikko hakee aktiivisesti uusia keinoja ja miettii, miten palvella asiakkaita, se tuo jatkuvuutta, Suomen Paikallismediat Oy:n hallituksen puheenjohtaja Katri Linnikko sanoo.

Esimerkiksi karkauspäivänä lehti muuttui nurinkuriseksi ja hinnat kääntyivät päälaelleen. Tempauksilla on luotu uutta sisältöä ja herätetty lukijoiden mielenkiintoa oman paikkakunnan yrityksiä kohtaan.

– Kaksikko on kehittänyt ihan mahtavia uusia tuotteita vuoden mittaan, hallituksen varapuheenjohtaja Tarja Kojola kertoo.

Uudenkaupungin Sanomissa on Jouni Kokkosen mukaan viime aikoina kuunneltu paikallisia yrittäjiä herkällä korvalla. Asiakkaita on kannustettu myös itse ideoimaan.

Vainionpää ja Kokkonen painottavat, että myös sillä on merkitystä, että lehden päätoimittaja ja myynnin johto luottavat ja antavat vapautta toimia.

– Ilmapiiri mahdollistaa ideoinnin ja suunnittelun, myyntineuvottelijat toteavat.

Kiitosta saa myös lehden toimitus.

– He lähtevät ideointiimme mukaan ja tukevat toimituksellisesti työtämme, mutta myös jarruttelevat asiallisemmalle linjalle meidän välillä liiankin lennokkaita ideoita. Sekin on tärkeää, Vainionpää sanoo.

Suurimman kiitoksen he haluavat antaa lehden ilmoitusvalmistukselle.

– Meillä on mielestämme maan parhaat ilmoituksen valmistajat, jotka toteuttavat kaikenlaiset ideamme hyvinkin nopeasti.

Motivaatiota ja innostusta työhönsä myyntitykit kokevat saavansa koulutuksista.

– Osallistumme esimerkiksi joka vuosi Jyväskylässä Suomen Paikallismedioiden myynnin koulutuspäiville, joilla saamme kuulla muiden suomalaisten tilattavien paikallislehtien ideoita ja toimintamalleja. Koemme jatkuvan kouluttautumisen tärkeäksi osaksi työtämme ja se mahdollistaa uudistumisen.

Kilpailussa tehtiin viime vuonna ennätys, kun mukaan ilmoitettiin 21 myyntitykkiehdokasta. Tänä vuonna hakemuksia tuli 11.

– Toivomme, että lehdissä jaksettaisiin covid19-pandemian keskelläkin kehittää uutta ja nostaa esiin mediamyynnin ponnistelut, sanoo kilpailua koordinoinut ja Paikallismedioiden viestinnästä vastaava Kati Uusitalo .

Hänen mukaansa hakemuksista oli jälleen nähtävissä mediamyynnin ammattilaisten omistautuminen työlleen.

– Se lupaa hyvää sekä lehdille että tilattavien paikallislehtien ilmestymisalueille, joiden elinvoimalle lehdillä on oleellinen merkitys, Uusitalo sanoo.

Vuoden Myyntitykki ja Suomen Paikallismediat


Suomen Paikallismediat nostaa mediamyynnin ja sen ammattilaisten arvostusta Vuoden myyntitykin valinnalla.

Aiemmin kilpailussa on palkittu Marja Mononen Koillis-Savo -lehdestä, Armi Vähä-Pudas Kalajokiseutu-lehdestä, Marika Wolff Lauttakylä-lehdestä ja Sami Saari Rantalakeudesta.

Suomen Paikallismediat Oy on tilattavien paikallislehtien yhteisesti omistama valtakunnallinen myyntiyhtiö, joka tarjoaa jäsenilleen koulutusta sekä tietoa paikallislehdistä myynnin tueksi.

SPM Oy:llä on 129 jäsenlehteä, jotka tavoittavat printissä ja verkossa yli 1,3 miljoonaa suomalaista.