Loikka puhelinmaailmasta verkkoliikennemaailmaan

0
Vakka-Suomen Puhelimen toimitusjohtaja Matti Nurmi on lähtöjään Uudenkaupungin poikia. Täältä hän lähti ylioppilaskirjoitusten jälkeen Tampereelle opiskelemaan ja palasi takaisin kesällä 2017.

Vakka-Suomen Puhelimen toimitusjohtajana vuodesta 2017 toiminut Matti Nurmi painottaa heti haastattelun alussa hymyssä suin, että tänään ei sitten enää puhuta puhelinmaailmasta, vaan oikeammin kysymys on tietoliikennemaailmasta.

Tiivistettynä voisi sanoa, että kysymys on maailmasta, joka on harpannut lyhyessä ajassa eteenpäin valtavalla loikalla.

– Ja kasvu tulee jatkumaan, tietotekniikasta on tullut oleellinen osa käytännössä kaikkien suomalaisten arkipäiväistä tekemistä, Nurmi tiivistää.

– Edeltäjälläni Seppo Kaskisella, samoin kuin aiemmilla hallituksilla, oli viisautta katsoa eteenpäin sen sijaan, että yhtiö olisi jäänyt polkemaan paikallaan. Meillä on kuljettu koko ajan eturivissä, mitä kehitykseen tulee, hän painottaa.

Vuonna 1896 perustettu Vakka-Suomen Puhelin työllistää tänään noin 400 osaajaa, joista noin 80 Uudessakaupungissa. Viimeisten vuosien aikana henkilöstömäärä on noussut jopa 180 prosenttia ja rekrytointi jatkuu edelleenkin.

– Kolmesta liiketoiminta-alueestamme ulkoistettua asiakaspalvelua yrityksille tarjoava Contact Center -liiketoiminta on selvästi suurin ja sillä sektorilla on myös suurin kasvu. Uudenkaupungin lisäksi tuotamme ulkoistettua asiakaspalvelua Turun ja Salon alueilla. Uusimpana avattiin Salon toimipiste juuri ennen korona-aikaa, Matti Nurmi selvittää.

Yrityksille tarjottavien ICT-palvelujen myynnistä ja tuotannosta vastaava ICT-liiketoiminta-alue eli käytännössä IT-tukea, erilaisia ohjelmistoja ja palveluja tuottava toiminta keskittyy puolestaan Uudenkaupungin, Rauman, Porin ja Turun alueille.

Nurmen mukaan jopa 70 prosenttia VSP:n asiantuntijoista on tällä liiketoiminta-alueella etätöissä, mikä sopii hyvin myös suurimmalle osalle asiakkaista.

– Haluamme tarjota luonnollisesti kuitenkin myös henkilökohtaista palvelua, tehdä työtä ihmiseltä ihmiselle.

Nurmi välttää hienotunteisesti puhumasta referensseistä. Sen verran toimitusjohtaja asiaa kuitenkin valottaa, että hän kertoo sellaisten oman alansa johtavien yritysten kuin Viking Linen ja ISS:n luottavan VSP:n tarjoamiin palveluihin.

Lisäksi asiakkaita löytyy muun muassa matkailu-, energia-, vakuutus-, ajoneuvo- ja päivittäistavarakauppa-aloilta.

– Kolmas liiketoiminta-alueemme on lähtökohtaisesti Vakka-Suomessa eli Uudessakaupungissa, Taivassalossa, Kustavissa, Pyhärannassa, Mynämäellä ja Nousiaisissa, mutta nykyisin myös Noormarkussa operoiva tietoliikenneliiketoiminta. Rakennamme sen puitteissa valokuituverkkoja, johon investoidaan aika reippaasti, Nurmi avaa.

Vakka-Suomen Puhelimen investointivauhti vuositasolla on kahden miljoonan euron luokkaa. Leijonanosa siitä menee valokuituun.

– Pyrimme omalta osaltamme edistämään alueen elinvoimaa. Se on asia, jonka merkitys vain korostuu näin etätyön aikana, linjaa Nurmi.

Kaikesta kehityksestä, digitalisoitumisesta ja mobiiliin siirtymisestä huolimatta VSP:lla on edelleen Uudenkaupungin, Taivassalon ja Kustavin alueilla myös perinteisiä lankapuhelinasiakkaita. Yhteensä liittymiä lasketaan olevan noin tuhat.

– Moni yhtiö on luopunut niistä kokonaan, mutta meillä sellaista päätöstä ei ole tehty. Päinvastoin olemme suunnitelleet sillekin puolelle tekniikan päivitystä. Kysymys on asiasta, jonka kanssa ketään ei jätetä pulaan, Nurmi lupaa.

Osakkaita Vakka-Suomen Puhelimessa oli parhaimmillaan noin 10 000, kun nykyhetken luku on vajaat 6 000. Matti Nurmen mukaan omistus jakaantuu hyvin laajalle ja mukana on niin yksityisiä, yrityksiä kuin sijoittajiakin.

– Tavoitteemme on maksaa omistajillemme vakaata ja tasaista osinkoa tuloksen vaihteluista huolimatta. Kyse on myös arvostuksen osoituksesta sitä kohtaan, että päätöksenteko pysyy paikallisena, sanoo Nurmi.

Asko Tanhuanpää

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here