Uudenkaupungin asukasluvussa on ollut pientä positiivista kehitystä viime syksystä lähtien, mutta suuressa kuvassa kaupunki ei ole onnistunut tavoitteessaan asukasmäärän noston suhteen.
Syitä tähän on varmasti monia. Esimerkiksi vuokra-asuntorakentaminen laahasi pitkään todellisen tarpeen perässä. Kun Uuteenkaupunkiin autotehtaan uuden nousun myötä töihin tulleet sadat uudet ihmiset eivät saaneet täältä asuntoa, muuttivat he naapurikaupunkeihin ja pendelöivät nyt tänne töihin.
Usein ajatellaan, että nämä kodin ja työpaikan väliä pitkiäkin työmatkoja liikkuvat ovat juuri heitä, joita kannattaa houkutella muuttajiksi. Itse olen kuitenkin eri mieltä. Tästä perheelläni on myös vuosikymmenien kokemus. Ajamme päivittäin töihin puolesta tunnista tuntiin, jotta saamme asua haluamallamme tavalla.
Asettuminen uuteen kaupunkiin vie aina aikaa ja voimia. Asunnon lisäksi pitää löytää ne itselle mieluiset kaupat ja harrastusmahdollisuudet, mahdollisesti päivähoitopaikka tai koulu lapselle ja, mikä tärkeintä, uusia ihmissuhteita. Joten kun, ehkä monen vuoden ponnistelun jälkeen, saa elämän rullaamaan uudessa paikassa, niin ei siitä hevin luovu. Ei, vaikka pitkä työmatka ottaisikin pattiin.
Uusikaupunki on kuitenkin hyvä kunta asua. Täällä on harrastusmahdollisuuksia joka lähtöön, kaunis lähiluonto, lyhyet välimatkat ja erittäin hyvin toimivat, laadukkaat peruspalvelut. Kaupunkia todellakin kelpaa markkinoida viehättävänä, vireänä ja turvallisena asuinkuntana.
Ja tänä keväänä Uudenkaupungin kaupungilla on tähän taas tuhannen taalan paikka. Kaupungin suurin työnantaja, Valmet Automotive, rakennuttaa parhaillaan autotehtaan suojiin uutta akkutehdasta ja tämä tehdas tulee työllistämään parisataa työntekijää. Uusien työntekijöiden rekrytointi alkaa kevään kuluessa.
Jos kaupunkiin todella halutaan uusia asukkaita, niin nyt olisi syytä sijoittaa rahaa laadukkaaseen, mutta pilke silmäkulmassa tehtyyn mainoskampanjaan. Myydään kaupunki uusille tulijoille sankareiden kotina.
Aikanaan autotehtaalla hieman jännitettiin sitä, miten vanhat autonrakentajat ottavat vastaan mainostoimiston kehittämän ”Autotehtaan Sankarit” -mainoskampanjan, jonka avulla tehtaalle houkuteltiin uusia työntekijöitä. Kampanja nähtiin kuitenkin positiivisena ja ammattilaisten työpanosta arvostavana.
Uudessakaupungissa on Suomen suurin teollinen työnpaikka ja maamme ainoa autotehdas. Valmet Automotiven ja Uudenkaupungin kaupungin yhteinen tarina on jatkunut yli 50 vuotta ja kaupungissa asuu autonrakentajia jo toisessa polvessa. Tuhannet kaupunkiin autotehtaan innoittamina muuttaneet ovat rakentaneet tänne hyvän elämän.
Sankareiden on kelvannut asua täällä jo vuosikymmeniä, joten mainoslauseelle ”Sankareiden koti – Home of the Heroes” on vakaa pohja.
Maija Ala-Jääski
toimittaja