
Joukko veneilyä harrastavia Uudenkaupungin telakan työmiehiä kokoontui 1960-luvun alussa keskustelemaan oman työväen veneilyseuran perustamisesta kaupunkiin. Helmikuun kuudes päivä vuonna 1961 sellainen sitten rekisteröitiin.
Lauantaina, kuudes helmikuuta 2021 tulee kuluneeksi tasan 60 vuotta siitä, kun Uudenkaupungin Työväen Moottoriveneseura perustettiin.
– Se oli aikaa, jolloin tavallisillakin metallimiehillä alkoi olla riittävästi rahaa oman paatin hankkimiseen, vuonna 1962 UTMVS:n riveihin liittynyt nykyinen puheenjohtaja Pentti Laine muistaa.
– Perustajajäsenistä on edelleen hengissä kolme miestä eli Jukka Hautero , Urmas Saari ja Niilo Pelkonen . He tulevat olemaan kunniavieraita, kun kuusikymppisiä päästään toivottavasti juhlimaan elokuun seitsemäs päivä Haanpäänkarissa, ilmoittaa Laine.
Haanperänkarista tai oikeammin -kareista tuli seuran tukikohta jo vuonna 1962. Seuramaja valmistui vuotta myöhemmin ja 1971 oli aika lunastaa Haanpäänkari omaksi Sundholman kartanon emäntä Brita Aminoffilta .
– Alkuvuodet olivat työteliästä yhdessäolon aikaa. Majaa laajennettiin jo 1972 ja nuorten murtovarkaiden talvella 1977 tuhopolttaman rakennuksen tilalle nousi talkoilla jo seuraavana syksynä uusi. Karipirtin nimekseen saanut maja on edelleenkin käytössä, vuonna 1964 seuraan liittynyt taloudenhoitaja Seppo Lundelin selvittää.
Väkeä Karipirttiin mahtuu kerralla jopa 200. Haanperänkariin on vedetty myös vesijohto ja maasähkö, laituripaikkoja löytyy kolmisenkymmentä.
– Sauna sijaitsee erillisessä rakennuksessa, jonka lauteilla on tilaa hyvinkin kymmenelle ihmiselle samaan aikaan. Grillikatos on uudempaa tekoa ja niin laitureita kuin karit yhdistäviä siltojakin on uudistettu ja paranneltu säännöllisesti. Kaikki on luonnollisesti tehty talkoilla, Lundelin ilmoittaa.
– Viime kevään koronan jälkeen Haanperänkarissa kävi tosi paljon väkeä ja polttopuitakin kului kokonaista 15 mottia. Tähän vaikuttaa tietysti myös se, että Haanperänkari on merikorttiin merkitty kaikille avoin retkisatama. Muiden aktiviteettien lisäksi sieltä löytyy myös fribeegolf-rata ja lentopallokenttä, hän jatkaa.
Pentti Laine ja Seppo Lundelin korostavat, että UTMVS:lla oli alusta asti hyvät välit eri liittoon kuuluneeseen Uudenkaupungin Purjehdusseuraan.
Uudessakaupungissa pystyttiin järjestämään yhteisiä navigaatiokilpailuja ja juniorien leirejä jo paljon ennen kuin TUL ja Suomen Moottoriveneliitto solmivat virallisen yhteistyösopimuksen vuonna 1983.
– Seppo (Lundelin) oli voittamassa navigoinnin SM-kultaakin vuonna 1987 yhdessä nyt jo edesmenneen Untamo Nurmisen kanssa, muistaa Laine.
Uudenkaupungin Työväen Moottoriveneseura oli myös TUL:n veneilypäivien ideoija ja ensimmäisen tapahtuman järjestäjä vuonna 1981. Sittemmin työväen veneilyseurojen väki on kokoontunut Haanperänkariin useampia kertoja.
Vuodesta 1994 lähtien UTMVS on huolehtinut Meri-TB:n toiminnasta Suukarissa. Seuran veneiden talvisäilytyspaikka sijaitsee puolestaan Sorvakossa aivan Salmerin vieressä.
– Jäsenmäärämme on tänään rapiat vajaa 400 ja paatteja löytyy varmaan parisataa. Jäsenistössä iso ongelma on keski-iän vääjäämätön nousu, uusia junioreita on vaikea löytää mukaan toimintaan, Pentti Laine luo sanoiksi ongelman, joka vaivaa koko suomalaista yhdistysmaailmaa.
– Jäsenmaksunkaan ei pitäisi olla ongelma, sillä seura on suhteellisen hyvissä varoissa, eivätkä kausimaksut rasita kenenkään taloutta liikaa, puheenjohtaja muistuttaa.
Uudenkaupungin Työväen Moottoriveneseuralla on myös oma lehti. Sisäisestä tiedotuksesta vastaava Paatti Posti ilmestyi ensimmäisen kerran jo vuonna 1986.
Asko Tanhuanpää