
Valmet Automotiven toimitusjohtaja Olaf Bongwald luonnehtii saksalaisessa bisnesjulkaisussa, Top Company Guidessa, ilmestyneessa artikkelissa vuotta 2020 yhtiölle käänteentekeväksi.
– Valmet Automotive siirtyi ratkaisevasti eteenpäin perinteisestä autojen sopimusvalmistajasta sähköisen liikenteen johtavaksi järjestelmätoimittajaksi. Viime vuoden kohokohta oli se kun julkistimme laajentavamme Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehdasta akkutehtaalla. Eikä yhtiön kehitys suinkaan lopu tähän, kertoo Bongwald.
Yhtiö kertoi joulukuun alussa suunnitelmasta käynnistää sähköajoneuvojen korkeajänniteakkujen suursarjatuotanto Uudessakaupungissa. Laajassa artikkelissa toimitusjohtaja Bongwald selvittää Uudenkaupungin akkutehtaan taustoja ja erityisesti tehtaan perustamisen pohjana olevan valmistussopimuksen merkitystä koko yhtiölle.
– Yhtiön uusi tunnuslauseemme ”Fast Lane to Future Vehicles” viestii selkeästi yhtiön strategisen päämäärään. Eli Valmet Automotive tulee olemaan merkittävä toimija sähköisen liikenteen saralla. Tämä koskee yhtiön kaikkia kolmea liiketoimintalinjaa – valmistusta, kinematiikkaa ja akkujärjestelmiä.
– Suurimmat kasvuodotukset kohdistuvat akkujärjestelmiin, missä yhtiö kehittyy nopeasti Tier-1 tason järjestelmätoimittajaksi (Tier-1 tarkoittaa toimittajaa, jolla on kokonaisvastuu esim. projektista asiakkaalle). Taloudellisesta näkökulmasta katsottuna kasvu akkujärjestelmien valmistajan tulee nostamaan Valmet Automotiven liikevaihdon nykyisestä 625 miljoonasta yli miljardiin euroon viiden seuraavan vuoden aikana, kuvailee Bongwald.
– Tämä ei ole vain visio, tai katteetonta puhetta, vaan todellista, jo täydessä vauhdissa olevaa toimintaa, toimitusjohtaja lisää.
Bongwald kertoo kuinka viime vuonna, koronakriisistä huolimatta, Valmet Automotivessa jatkettiin määrätietoisesti uuden strategian mukaisia toimia. Yhtiössä ei jääty kiinni kriisitunnelmiin, vaan suomalainen termi ”sisu” tuli tutuksi koko yhtiössä. Panostukset alkoivat myös näkyä, kun Salon akkutehtaalle alkoi virrata tilauksia merkittäviltä eurooppalaisilta valmistajilta. Mutta päästääkseen isojen joukkoon, alan merkittäväksi toimijaksi, yhtiö tarvitsi akkutilausten lisäksi sen ensimmäisen sopimuksen koko akkujärjestelmän toimittamisesta.
– Tämä merkkipaalu akkujärjestelmien Tier-1 toimittajana saavutettiin, kun Valmet Automotive teki sopimuksen johtavan saksalaisen autonvalmistajan kanssa täyssähköauton akkujärjestelmän kehityksestä ja valmistuksesta. Tämän sopimuksen myötä yhtiöllä on nyt ensimmäistä kertaa kokonaisvastuu koko akkujärjestelmän toimittamisesta.
– Sopimus ei siis koske vain akkupakettien kokoamista, vaan sisältää myös akkukennojen valmistuksen. Valmet Automotive tulee näin hallitsemaan koko arvoketjun aina akkukonseptista tuotekehityksen ja testauksen kautta itse tuotantoon, samalla huolehtien myös kaikista hankinnoista, korostaa Bongwald.
Solmittu sopimus tulee Bongwaldin mukaan näkymään tuotantolinjalla vuonna 2024.
– Mutta sopimuksen vaikutukset ovat valtavat jo nyt ja se tulee muovaamaan yhtiön toimintoja tulevan vuoden aikana. Tämä näkyy esimerkiksi Uudessakaupungissa, missä on jo yli vuoden ajan työstetty projektia Uki Vision 2025, eli miten Uudenkaupungin tehdasta olisi mahdollista kehittää edelleen. Uusikaupunki on kuitenkin yhtiön sydän ja sielu ja yli 3500 työntekijän ansiosta myös Valmet Automotiven suurin yksikkö, muistuttaa Bongwald.
– Tavoitteena on ollut löytää vaihtoehtoista laajan mittakaavan sarjatuotantoa Uuteenkaupunkiin jotta yhtiö ei olisi niin riippuvainen autojen sopimusvalmistuksesta, Bongwald paljastaa.
Uudenkaupungin akkutehtaan rakennustyöt alkoivat tammikuussa ja tuotanto alkaa myöhemmin tänä vuonna.
– Päätös rakentaa akkutehdas autotehtaan yhteyteen, mahdollistaa akkujen ja autojen valmistuksen samassa paikassa ja se antaa Uudenkaupungin tehtaalle suurempaa joustoa, mahdollistaa autorakennuksen tulevaisuuden tarpeet ja erottaa Valmet Automotiven muista kilpailijoistaan. Päätös tukee myös kestävää kehitystä, valottaa toimitusjohtaja Olaf Bongwald Uudenkaupungin akkutehtaan rakentamispäätöstä.
Tämä tehty sopimus on taustalla myös Valmet Automotiven päätöksessä rakentaa akkutehdas Saksaan.