
– Ensimmäiset kolme vuotta opiskelijana ei ollut yrittäminen edes mielessä. Silloinen luokkakaveri oli perustanut yrityksen Poriin jo kun aloitti opiskelut. Autoin häntä ja pääsin näkemään konkreettisesti, millaista homma on, Mainostoimisto Ilmiön yrittäjä sanoo.
Opiskelun loppuvaiheessa oli kurssi, jossa sai tehdä oikean liiketoimintasuunnitelman.
– Mietin, jos voisin perustaa mainostoimiston Uuteenkaupunkiin, miten se voisi pärjätä. Huomasin, että Uudessakaupungissa ei ollut silloin kovin paljon kilpailua varsinkaan nettisivupuolella, Hepojoki muistelee.
Yritysten verkkosivut olivat vielä usein huonoja tai olemattomia.
– Nettisivut olivat monella yrityksellä retuperällä. Osuin silloin hyvään saumaan.
Hepojoki oli vielä edellisenä kesänä työskennellyt Uudenkaupungin Sanomissa ilmoitusvalmistajana, mutta työt olivat loppumassa. Oli helppo päätös ryhtyä yrittäjäksi sopivasti yrittäjän päivänä, 5.9.2011.
Lukion jälkeen Hepojoki haki pari kertaa arkkitehdin koulutukseen, mutta hakijoita oli paljon, eikä Hepojoen nimeä löytynyt valittujen joukosta.
Niinpä hän päätti hakea viestinnän koulutukseen Poriin.
– Media-ala on kiinnostanut ihan lapsesta asti. Kaikki luova ja visuaalinen ala kiinnosti, mutta mitä se oli, se ei ihan ollut selvää.
Mainostoimistoyrittäjänä Hepojoki tekee edelleen lehden taittoa ja logoja, mutta suurin osa työstä on kulunut alusta asti nettisivujen parissa.
– Kymmenen vuoden aikana sivustoja on tullut tehtyä lähes 300, joten niiden ylläpitäminen on iso osa päivittäistä työtä
Korona-aikana Hepojoen työt ovat jopa lisääntyneet, sillä moni yritys on halunnut sivuilleen verkkokauppamahdollisuuden, mutta yksityiskohtia ei ole mietitty. Silloin Hepojoki ehdottaa sopivia ratkaisuja.
– Moni yrittäjä ei ole aiemmin tutustunut verkkokauppamaailmaan, joten maksu- ja toimitustapoja tai maksullista mainontaa Googlessa ja somessa ei ole osattu edes ajatella etukäteen.
Hepojoki kertoo, että jopa 80 prosenttia verkkovierailuista tehdään mobiililaitteella. Yrityksen markkinoinnissa seikka pitää ottaa huomioon.
– Kivijalkakaupalle on merkittävä paikka mainostaa paikallisessa printtilehdessä, mutta tietyillä aloilla ei kannata keskittyä lehtimainontaan. Mutta mitään osa-aluetta ei kuitenkaan kannata unohtaa.
Hepojoki sanoo, että hän on hyötynyt paljon siitä, että on uusikaupunkilainen yrittäjä. Moni yritys on kääntynyt hänen puoleensa juuri siitä syystä.
Asiakkaat ovat pääasiassa Uudestakaupungista, Laitilasta ja muualta Vakka-Suomesta, mutta kymmenen vuoden aikana on syntynyt asiakassuhteita ympäri Suomen. Työssä korostuu laaja yhteistyöverkosto.
– Joidenkin isompien asiakkaiden kautta on tullut yhteistyötä Puolaan ja Ruotsiin. Myös pääkaupunkiseudulta on yllättävän paljon asiakkaita.
Kotikonttorissaan työskentelevä Hepojoki päättää suurimmaksi osaksi itse omista aikatauluistaan. Hän kokee itsenäisen työn motivoivampana kuin sen, että tekisi samaa hommaa päivästä toiseen.
Kahden viikon Thaimaan-lomia keskellä syksyä ei voi kuitenkaan suunnitella.
– Minulle se on hyvä asia, että 99 prosenttia asiakkaista on yrittäjiä. He lomailevat keskikesällä ja joulun aikaan.
Vastapainoa työlle Hepojoki hakee myös tennis- ja koripallokentiltä ja odottaa padel-kenttien avautumista.
Hepojoki suosittelee yrittäksi ryhtymistä.
– Toiminimiyrityksen voi laittaa äkkiä pystyyn, ei kannata epäröidä, jos on hiukankin sellainen olo.
Hepojoki kiittelee Ukipoliksen Esa Kerkolaa , jolta sai alussa paljon apua.
– En alkuaikoina tiennyt esimerkiksi kirjanpidosta mitään. On hienoa, että meillä on täällä tällainen taho, joka auttaa, Hepojoki kehuu.
Mainostoimisto Ilmiö
Yrittäjä: Juha Hepojoki
Perustamisvuosi: 2011
Ala: Mainostoimisto
Työntekijöiden määrä: 1
Yrittäjä alalla: 9
Tässä juttusarjassa esitellään paikallisia pienyrittäjiä noin kahden viikon välein. Edellinen yrittäjä haastaa aina seuraavan. Seuraavana vuorossa on it-yrittäjä Martti Luotonen.