Liikenne Hepokarin satamassa on ollut alkuvuoden aikana selvästi viime vuoden alkua voimakkaampaa eikä samanlaisia koronavaikutuksia talven ja kevään aikana ole ollut, mitä viime vuoden keväällä lähes totaalinen liikenteen pysähtyminen.
– Vuoden neljän ensimmäisen kuukauden liikenne oli vähän vajaa 300 000 tonnia, jossa on viime vuoteen kasvua yli 20 prosenttia. Vuoden 2019 yli miljoonan tonnin liikenteeseen tänä vuonna tuskin päästään, mutta viime vuoden määrä ylitetään selvästi, arvioi sataman toimitusjohtaja Teemu Vaahtera .
Korona ei ole aiheuttanut toiminnassa ongelmia. Sairastuneita ei ole ollut ja eräässä laivassa ollut epäilykin osoittautui aiheettomaksi.
– Mutta on tartuntavaaran uhan vuoksi tehty töitä ja varotoimenpiteitä lisätty monella tapaa.
Talvi oli edellistä lumisempi ja myös jäisempi. Se aiheutti satamalla lisäkuluja, mutta toimintahäiriöitä ei tullut.
– Tarvitsimme esimerkiksi jäänmurtoa ja satama-altaan jää piti rikkoa aina ennen laivan tuloa. Jäiden suhteen Uusikaupunki onkin ongelmallisempi kuin esimerkiksi Rauma, joka saattaa selvitä talvesta ilman jäänmurtoapua, kun täällä sitä tarvitaan.
Talven aikana ei satamaan ole uudentyyppistä liikennettä tullut. Autotehtaan kylkeen rakennettavan akkutehtaan osakuljetuksista tai valmiiden tuotteiden kuljetuksista ei ole vielä sovittu, mutta on hyvinkin mahdollista, että niistä satama saa lisäliikennettä jo loppuvuoden aikana.
Satamassa on menossa ns. C-hallin eli entisen telinvaihtohallin entisöinti. Vanhasta jätetään perustus ja sivupalkit jäljelle eli käytännössä paikalle tulee uusi halli.
– Osaan hallista tulee lämpöeristys ja saamme satamaan varastotilaa, joka pysyy talvellakin lämpimänä, nyt sellaista tilaa ei ole lainkaan. Lämmin tila lisää toimintaan joustoa, kun voimme tarjota yrityksille tilapäistä lämmintä varastotilaa.
Muita merkittäviä investointeja ei ole tälle vuodelle suunniteltu, mutta pieniä parannuksia tehdään, mm. alueen asvalttipinnoitusta parannetaan.
Menossa on myös sataman toimintajärjestelmän auditointi ja tarkoitus on saada tämän vuoden aikana toiminnalle laatusertifioinnit.
– Se ei enää nykypäivänä ole kilpailuvaltti, vaan pikemminkin oletus, että sellainen on. Monella isolla satamalla se on ja tämän vuoden aikana toivottavasti meilläkin.
Jussi Arola