Koronasta tuli isäntä

0

Kunnissa on ennakoitu, että korona lisää sosiaali- ja terveyspalveluitten tarvetta lähivuosina. Näin arvioi myös sosiaali- ja potilasasimies Vakka-Suomen kunnille antamassaan selvityksessä.

Sosiaali- ja potilasasiamies Kati Lammi toteaa, että koronasta tuli isäntä ja yhteiskunnasta sen renki. Yhteiskuntamme ei ole enää samanlainen kuin ennen koronaa, eikä samanlaiseksi enää palaakaan.

Korona on tuonut paljon hyvääkin: etätyö on lisääntynyt ja moni on kokenut sen mieluisana, vaikka työpaikallekin on kiva palata osittain, kun sen aika on. Kun huvitukset ovat vähentyneet, olemme kuluttaneet enemmän luontopolkuja, pyöräteitä, kuntoportaita, frisbeegolfratoja ja ulkokuntosaleja. Luonto ja liikunta ovat olleet parhaat lääkkeet korona-ahdistukseen.

Ihmisten elämäntilanteet ovat kuitenkin hyvin erilaisia. Siinä missä joku nauttii lisääntyneestä ajasta perheen kanssa ja luonnossa liikkumisesta, toinen kokee yhä enemmän yksinäisyyttä. Yksinasuvilla vanhuksilla ja nuorilla on takana raskas vuosi. Myös perheille vuosi on ollut rankka, jos korona on vienyt työt ja tulot. Lammi korostaa selvityksessään, että nämä asiakkaiden arjen haasteet valuvat ennen pitkää sosiaali- ja terveydenhuollon kannettavaksi. Tästä syystä kuntien kannattaa varautua koronan jälkihoitoon.

Viime vuodesta sote-puolella on selvitty kuitenkin hyvin. Uudenkaupungin yhteistoiminta-alueella on reagoitu erilaisiin tilanteisiin nopeasti ja käynnistetty myös täysin uusia palveluita. Ehkä juuri tästä syystä sosiaali- ja potilasasiamiehen selvitys viime vuodelta on yllättävänkin myönteinen. Yhteydenotot sosiaali- ja potilasasiamieheen Uudestakaupungista ovat lisääntyneet hieman, Kustavista ja Vehmaalta yhteydenottojen määrä on säilynyt ennallaan ja Taivassalosta yhteydenottoja on ollut jopa aiempaa vähemmän.

Koko maakunnassa eniten yhteydenottojen määrä on kasvanut ikääntyneiden palveluista. Myös lastensuojelussa on kasvua.

Selvityksestä voi vetää sellaisen johtopäätöksen, että U-sote on hoitanut lapset, mummot ja vaarit hyvin. Mitä vähemmän sosiaali- ja potilasasiamies saa yhteydenottoja, sitä tyytyväisempiä ihmiset ovat olleet palveluihin.

Teija Uitto

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here