Korona romahdutti ensin Juha-Pekka Aikolan härkäpapuyrityksen myynnin. Myös tuotekehityksen joutui laittamaan pandemian takia tauolle. Kerrankin elintarvike- ja maatalousyrittäjällä oli aikaa. Hän päätti toteuttaa pitkäaikaisen haaveen omanlaisesta kioskimyymälästä tori- ja messukäyttöön.
– Olen rakentanut puusta yhdessä ystäväni Matti Peuran kanssa uudenlaisen kioskin, jossa voin myydä paitsi Vihreä Härkä -tuotteita myös muuta lähiruokaa. Halusin tästä sellaisen, että ihmiset tulevat hyvälle tuulelle. Annoin sille nimeksi Myymiö.
Isäntä Juha-Pekka Aikola on tehnyt pioneerityötä härkäpavun jalostamiseksi ihmisravinnoksi jo seitsemisen vuotta. Hän oli asialla ennen Härkistä ja nyhtökauraa.
Vihreä härkä -tuotteista löytyy härkäpapujauhoa ja -rouhetta sekä kahta erilaista pastaa. Osa tuotteista on luomua ja myös gluteenitonta.
– Juuri samaan aikaan koronan kanssa tuli markkinoille uusi Hippu-proteiinilisä. Arvata saattaa, miten siinä kävi. Ensimmäiset kolme kuukautta ihmiset tuntuivat syövän halvinta mahdollista kaupasta löytyvää.”
Aikola on suurimmaksi osaksi ulkoistanut härkäpavun viljelyn. Hän kiittelee vakkasuomalaista maanviljelyosaamista. Se on mahdollistanut Vihreän Härän kehitystyön hyvällä raaka-aineella. Seudulla on kunnianhimoa viljellä kunnolla ja tuottavasti. Motivaatio tehdä asiat hyvin tarttuu.
– Täällä on todella ammattitaitoista porukkaa, jolta löytyy paljon hiljaista tietoa monelta osa-alueelta. Tämä on tiimityötä, monen yrityksen yhteistyötä.
Ennen härkäpavun viljelyä Aikola teki täyttä päivää vihannes- ja juuresviljelijänä. Nyt hän viljelee jälleen pienimuotoisesti vihanneksia lähinnä harrastukseksi, mutta aikoo myydä niitä myös torilla uudessa kioskissaan.
Uusien Vihreä Härkä -tuotteiden lanseeraus markkinoille oli hyvässä vedossa ennen koronaa. Nyt valmiit suunnitelmat odottavat oikeaa ajankohtaa. Aikola näkee suvantovaiheessa tilaisuuden antaa kehittämilleen tuotteille kasvot. Myymiö on siihen oivallinen keino.
Mies korostaa, ettei kioskimyymälä ole ratkaisu koronan tuomaan ongelmiin, vaan enemmänkin sen takia syntynyt uusi tapa myydä. Reko olisi yksi myyntikanava, mutta sen aikataulut eivät sovi Aikolan yritykselle.
Kioskimyymälä on konsepti, jota Juha-Pekka Aikola mielellään lähtee monistamaan. Tarkoitus on, että nyt rakennettu ei jää ainoaksi.