
Suukarin Venesatamaan on valunut öljyä jo maaliskuun lopulta lähtien. Sen takia sadevesiviemäriputken päähän on tuotu valkoisia imeytyspuomeja ja oransseja aitapuomeja. Pelastuslaitokselle on öljyvuodosta tullut jo useampi hälytys ja kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisetkin ovat tietoisia ongelmasta.
– Öljyvahingon jälkiä on puhdistettu Kainpirtin ja Suukarin alueella jo useamman kuukauden ajan, aina keväisestä jäiden lähdöstä saakka. Ugin mittakaavassa Kainpirtin tehdasalueella sattunut öljyvahinko on poikkeuksellisen laaja ja työläs, Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Olli Suominen kertoo.
Maaliskuisen öljyvahingon havaitsi ulkopuolinen maansiirtourakoitsija, joka huomasi, että sadevesiputken päästä valuu Kaupunginlahteen öljyä. Vahingon syy löytyi teollisuusalueen pihalta, jossa öljyä oli päätynyt hulevesikaivoon ja hulevesiviemärin kautta Suukarin pienvenesatamaan saakka. Sitä ei tiedetä, kauanko öljyä oli vuotanut tai minkä verran sitä oli maaperään päässyt.
– Maahan valuneen öljyn määrä voi olla sata tai tuhat litraa, sitä on mahdoton sanoa jälkikäteen. Ensimmäisen hälytystehtävän aikana aloitimme öljyntorjunnan ja leviämisen estämisen. Korvausvelvollisuus tällaisissa tapauksissa on öljyvahingon aiheuttajalla, Suominen toteaa.
Vahingosta vastannut yrittäjä ilmoitti sattuneesta vakuutusyhtiölle, joka käsitteli tapausta muutaman viikon ajan. Sen jälkeen paikalle tilattiin konsulttiyhtiö Ramboll Finland, joka aloitti öljyvahingon puhdistustoimenpiteet.
Kainpirtintien varrelta on öljyvahingon takia tähän mennessä kaadettu kolme koivua, siirretty sähkökaapeleita ja poistettu pilaantunutta maata viiden yhdistelmäkuorman verran eli noin 250 tonnia.
– Viemärit on pesty kahteen kertaan ja sadeveden kulkua varten on ojaan tehty väliaikaiset putkitukset. Viemäreissä saattaa kuitenkin olla yhä öljytaskuja, joten seuraavan rankemman sateen aikana saattaa mereen valua vielä lisää öljyä, lisää kaupungin ympäristönsuojelupäällikkö Seija Niskala .
Pilaantuneen maaperän puhdistustyöhön liittyvästä maansiirtourakasta vastaa uusikaupunkilainen Maisemarakennus Viitanen Oy, jonka aliurakoitsijana on paikallinen maansiirtoyrittäjä Olli Lehmusvaara .
– Kaikki on sujunut suunnitelmien mukaan. Olemme kaivaneet maata ja ajaneet sitä pois parin viikon aikana kolmena eri päivänä, Lehmusvaara kertoo.
Ympäristönsuojelusta ohjeistettiin läheisen teollisuusalueen yrittäjää oikeaoppisesta öljyn säilytyksestä ja nyt öljyt on varastoitu siten, ettei vastaavaa vahinkoa pääse enää tapahtumaan. Yrittäjä on siirtänyt öljyjen varastoinnin valuma-altaalla varustettuun sisätilaan.
– Desikin öljyä värjää meren sateenkaaren sävyillä monen sadan metrin alueelta, koska öljy jää kellumaan veden pinnalle. Pelastuslaitos on hälytetty jo kolme kertaa paikalle samalle öljyntorjuntatehtävälle. Vedessä oleva öljy on puomitettu, eikä sen pitäisi päästä leviämään satamassa, joten veneilijöiden ei tarvitse olla huolissaan, Suominen lisää.
Ramboll Finlandin ympäristötekninen valvoja Toni Metsänkylä toteaa, ettei voi vielä tässä vaiheessa ottaa kantaa puhdistustyön kestoon tai öljyn kulkeutumiseen maaperässä, koska pilaantuneen maaperän puhdistustyö on vielä kesken.
– Otamme kaivannon pohjalta ja seinämistä jäännöspitoisuusnäytteitä, joille tehtävien laboratorioanalyysien perusteilla tiedämme, onko puhdistustoimenpiteille alueella enää tarvetta, Metsänkylä sanoo.
Pelastuslaitoksen Olli Suomisen mukaan Suukarin Venesatamassa öljypuomit pysyvät ainakin juhannuksen yli.
– Korostan, että tilanne on hallinnassa ja seurannassa. Öljyvahingon sattuessa on tärkeää, että vahingot kyettäisiin minimoimaan jo ensi hetkistä lähtien, silloin vältyttäisiin useamman kuukauden jälkipuhdistukselta, hän toteaa.