
Valmet Automotiven entinen vierailijakeskus on muutettu väliaikaisesti rokotuskeskukseksi. Tiistai oli ensimmäinen rokotuspäivä ja silloin koronarokotteen kävi ottamassa 140 autotehtaan työntekijää.
– Autotehtaan on mahdollista jakaa työntekijöille koronarokotteita, koska meillä on tehtaan sisällä oma työterveysasema sekä rokotteiden säilyttämiseen tarvittavat luvat ja kylmäsäilytysmahdollisuudet, Valmet Automotiven henkilöstöjohtaja Tomi Salo kertoo.
Salo kuvailee tilannetta Suomen mittakaavassa ainutlaatuiseksi. Jo viime keväänä koronan iskiessä aloitettu yhteistyö Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin, U-soten ja Työterveystalon kanssa mahdollisti sen, että autotehtaan suuri työntekijämäärä voidaan rokottaa omassa yksikössä.
– Käytännössä tilannetta voisi verrata noin 4 000 asukkaan pikkukuntaan, jossa on oma pieni terveysasema. Rokotteita annetaan sitä tahtia, mitä me niitä tehtaalle saamme. Tietoa rokotteista on jaossa joka paikassa sekä suomeksi että englanniksi, Salo lisää.
Salo korostaa, etteivät autotehtaan työntekijöilleen jakamat rokotteet ole minkäänlainen ohituskaista, vaan tehdas noudattaa U-soten rokotusjärjestystä.
– Jos toisessa kunnassa rokotetaan jo 40- tai 50-vuotiaita, niin me rokotamme silti sitä ryhmää, mitä Uudessakaupungissa rokotetaan. Tällä viikolla se on ollut 55-vuotiaat tai sitä vanhemmat, Salo sanoo.
Samalla hän toteaa, että autotehtaan kannalta olisi toki järkevämpää hypätä työikäisten osalta muuta maata nopeammin nuoremman väen rokotuksiin.
– Tehtaan ikärakenne on erilainen kuin ympäröivän kaupungin, joten se suurin ikäluokka meillä vielä odottaa rokotusaikojaan, Salo toteaa.
Autotehtaan tuotannon on pyörittävä normaalisti, vaikka osa koronarokotteen saaneista työntekijöistä saisi piikin jälkeen oireita, jotka oikeuttaisivat sairauslomaan.
– Esimerkiksi kokoonpanon koko kymmenen hengen tiimiä ei oikein voisi rokottaa kerralla, koska on mahdollista, että tehdas seisoo tiimin oireiden takia. Teemme huolellista suunnittelua, etteivät saman tiimin jäsenet hakisi rokotteita samaan aikaan. Ikäryhmäjaottelu kuitenkin aavistuksen haittaa töiden suunnittelua, mutta tämän asian kanssa on kuitenkin pärjättävä, Salo selventää.
Autotehdas halusi myös omalla rokotuspisteellään helpottaa U-soten lähialueen kuntien julkisen terveydenhuollon rokotuspainetta.
– Vähennämme usean tuhannen hengen verran kunnallisen terveydenhuollon kuormitusta. Tavallaan kannamme sillä tavalla myös tehtaan yhteiskuntavastuuta, Salo pohtii.
Ennakkotietojen mukaan rokotteita jaettaisiin seuraavan kerran tehtaan työntekijöille ensi viikon tiistaina ja torstaina.
– Olemme kuitenkin valmiudessa, jotta voimme tarvittaessa reagoida nopeastikin mahdollisesti meille tuleviin lisärokotteisiin, Salo toteaa.
Työntekijöiden mahdollista rokottautumiskynnystä haluttiin madaltaa sillä, että työajasta voi luvan kanssa käyttää muutaman minuutin rokotteen ottamiseen.
– Tavoitteemme on koko ajan ollut se, että teemme rokotteen ottamisen mahdollisimman helpoksi. Teimme työntekijöille kyselyn, jonka avulla selvitimme, minkä verran rokotushalukkuutta on ja toimimme sen mukaan. Emme kuitenkaan pakota ketään rokotteen ottamiseen. Emme myöskään tiedä, onko joku työpaikan rokotteen väliin jättävä saanut rokotteen jo omassa kotikunnassaan, Salo lisää.
Työntekijän ei tarvitse miettiä työpaikan turvallisuutta
Valmet Automotiven tehtaalla on jo runsaan vuoden verran ollut käytössä tiukat koronarajoitukset. Henkilöstöjohtaja Tomi Salon mukaan pandemian alusta lähtien on huolehdittu siitä, että ihmisten on turvallista tulla töihin – autoja on nimittäin mahdotonta valmistaa etätyönä.
– Yhdenkään meidän työntekijän ei ole tarvinnut miettiä sitä, onko töihin turvallista tulla. Meillä on ollut tiukka maskipakko jo silloin, kun muualla sitä on vasta pohdittu. Monet yritykset ovat kopioineet meillä hyväksi todettuja käytäntöjä, Salo kuvailee.
Salo korostaa, että tähän mennessä yksikään koronatartunta ei ole tapahtunut Valmet Automotiven tehtaalla.
– Toki henkilöstölläkin on ollut koronatartuntoja, mutta niiden lähteet on jäljitetty työpaikan ulkopuolelle. Meillä on kuitenkin ollut altistuneita ja olemme varotoimenpiteenä asettaneet karanteeniin myös sellaisia työntekijöitä, jotka eivät virallisesti ole altistuneet, Salo lisää.
Koronan hoito on tuonut autotehtaalle merkittäviä lisäkustannuksia. Niihin voidaan laskea esimerkiksi maskihankinnat, kiinteistöihin ja kulkureitteihin tehdyt muutokset sekä ylimääräiset sairauslomapäivät.
– Itse koronarokottaminen maksaa meille työnantajana joitakin satoja tuhansia euroja, Salo kertoo.
Autotehdas pyörii vahvassa myötätuulessa
Autotehtaan tilauskanta on palautunut viime kevään jälkeen jo koronaa edeltäneelle tasolle. Valmet Automotiven henkilöstöjohtaja Tomi Salon mukaan tehdas etenee tällä hetkellä vahvassa myötätuulessa.
– Vuosi sitten koko maailma heitti kuperkeikkaa ja olimme yhtäkkiä suossa. Nyt kuitenkin on myötätuulta purjeissa ja vähän viime kevään ja kesän suunnitelmien ylikin. Autoteollisuudessa ei ole enää näköpiirissä minkäänlaista epävarmuutta, Salo lisää.
Tehtaan toimintaan vaikuttavat toimitusketjujen epävarmuudet ovat häviämässä ja tällä hetkellä esimerkiksi osapula ei vaikuta tehtaan toimintaan.
– Epävarmuudet ovat vähitellen häviämässä, mutta on totta, että autotuotanto on todella herkkää alaa toimitusketjujen suhteen. Jossain vaiheessa oli vähän haasteena esimerkiksi Keski-Euroopan rekkaliikenne, kun siellä oli rajoja kiinni, Salo kertoo.