Kalantiin on kesäkuussa avattu 21-väyläinen kilpatason frisbeegolfrata. Radan takana on Green Disc Golf Oy, jonka puuhamiehinä toimivat Teemu Salomaa, Jussi Lahtinen ja Joonas Rantanen .
Noin kahden viikon avoinna olon aikana pelaajia on käynyt jo hyvä määrä testaamassa rataa.
– Suurin piirtein sadan ihmisen molemmin puolin pelaajia on käynyt. Juhannuksena oli vähän hiljaisempaa, mutta se oli tiedossa, että ihmisillä saattaa olla muutakin tekemistä, kuin frisbeegolfin pelaamista, kolmikosta paikan päällä ollut Teemu Salomaa toteaa.
Pelaajat ovat Salomaan mukaan ottaneet radan hyvin vastaan, mutta kehitysideoitakin on kerrottu omistajille.
– Meille on kerrottu radan olevan hieno, hyvin suunniteltu ja haastava. Kokeneilta pelaajilta on radan loppupään väylistä tullut palautetta, mutta tiesimme jo etukäteen, että ne ehkä ovat meidän huonoimmat väylämme.
– Koitamme proaktiivisesti parantaa asioita radalla asiakaspalautteen mukaan ja muokata rataa enemmän pelaajien näköiseksi. Eihän mikään rata ikinä ole valmis, Salomaa lisää.
Frisbeegolfrata sijaitsee Kalannissa Sahantiellä. Radalla on paljon metsäisiä ja puistoisia alueita. 21 väylän keskipituus on 137 metriä ja koko kierroksen pituus on yli viisi kilometriä. Haastetta tuovat monet ob-alueet, eli pelialueen ulkopuoliset alueet, joille kiekko ei saa mennä.
Kolmikon kiinnostus hankkeeseen alkoi omista lajikokemuksista ja kokeilunhalusta lähteä yrittämään.
– Olemme monta vuotta pelanneet ja seuranneet kilpailuja. Kävin katsomassa tätä paikkaa ja ajattelin heti, että tähän saisi hyvän radan. Talven jälkeen aloimme Jussin ja Joonaksen kanssa suunnittelemaan ja sen jälkeen kolmen kuukauden ajan rakensimme rataa joka päivä, Salomaa taustoittaa.
Salomaa kuvailee radan väyliä teknisiksi, monipuolisiksi ja sopivan haastaviksi. Maaston vaihtelut metsäisistä alueista peltomaisiin alueisiin tuovat pelaajille lisää mielenkiintoa.
– Osa alueesta on avointa puistoväylää, jotka ovat visuaalisesti hienoja mutta vaikeita. Metsäisillä väylillä meillä on molempiin suuntiin kääntyviä doglegeja eli väylä menee ensi suoraan ja sitten kääntyy joko vasemmalle tai oikealle 90 astetta.
– Väyliä on laidasta laitaan, mutta pääsääntöisesti ne ovat haastavia, Salomaa kertoo.
Ainutlaatuisuutta radalle tuo pituusheittorange ja harjoittelualue. Salomaa ei itse tiedä monia sellaisia ratoja, joissa olisi kunnollista harjoitteluväylää.
Radalla pelaaminen on maksullista. Maksullisuudella pyritään pitämään suorituspaikkojen siisteys ja ylläpito korkeana. Samalla mahdollistetaan radan jatkuva kehittäminen.
– Huollamme rataa viikoittain, kuten esimerkiksi pidämme roskikset siisteinä ja nurmikon lyhyenä. Alueella voimme tehdä vuosittain pieniä muutoksia väyliin. Aina pystyy hieman muokkaamaan ja päivittämään väyliä, Salomaa mainitsee.
Varsinainen avajaisturnaus on tarkoitus järjestää heinäkuussa. Tämän kesän aikana yrittäjillä on tarkoitus seurata, mihin suuntaan rata alkaa kehittymään, ja ensi vuoden puolella järjestää isompia kilpailuja.
– Silloin olisi tarkoitus järjestää Suomenkin mittapuulla iso kilpailu, jossa palkintorahat liikkuu yli tuhannessa eurossa, paljastaa Salomaa.