Henkilöjunaliikenne on tulevaisuutta

0

Väylävirasto on pyytänyt kunnilta lausuntoa valtion väyläverkon investointiohjelman luonnoksesta. Uusikaupunki korostaa lausunnossaan Kasitien Laitilan eritasoliittymän tarvetta sekä henkilöjunaliikennettä Turku – Uusikaupunki -radalle.

Eritasoliittymästä alueella ollaan yhtä mieltä. Risteyksen kautta kulkee noin 9000 autoa vuorokaudessa. On päivänselvää, että Laitilan risteys kannattaisi laittaa kuntoon, kun liikennöinti Kasitiellä muuten on jo sujuvaa.

Turun ja Uudenkaupungin radan henkilöjunaliikenne ei saa yhtä vankkaa kannatusta edes Vakka-Suomesta. Osa päättäjistä pitää sitä haihatteluna. Esimerkiksi Varsinais-Suomen eduskuntaryhmän vierailulla pähkäiltiin, mistä rahat henkilöjunaliikenteelle saataisiin. Keskustelussa perättiin radan varren kuntia rahoittajiksi. Tosiasiassa Väylävirasto esittää investointiohjelman luonnoksessa radan kunnostamiseen 35 miljoonan euron rahoitusta. Ei hanke siis kokonaan kuntien kontolle jäisi. Lisäksi kunnat osallistuvat jo nyt joukkoliikenteen rahoittamiseen, esimerkiksi Uusikaupunki ja Vehmaa maksavat osan Turun ja Uudenkaupungin välisestä bussiliikenteestä. Kuntien kannalta tilanne muuttuisi vain niin, että bussivuorojen sijasta ne tukisivat junavuoroja.

Epäilyksiä on ollut myös sen suhteen, riittäisikö junaan matkustajia, kun ei takavuosinakaan riittänyt. Se taas riippuu ratkaisuista. Radalla on tällä hetkellä 60 km/h:n nopeusrajoitus. Uusikaupunki esittää lausunnossaan, että tasoristeyksiin tehtäisiin teknisiä ratkaisuja, jotta radan nopeus voitaisiin nostaa sataseen. Jos Turusta pääsisi kolmessa vartissa Uuteenkaupunkiin, välimatkan kulkisi nopeammin kuin bussilla tai henkilöautolla.

Joukkoliikennettä käytetään, jos se vain toimii hyvin. Sen voi käydä toteamassa esimerkiksi Ruotsissa, jossa junasta ulos astuessa bussi on jo odottamassa. Näin joustavaa joukkoliikennettä tarvitaan myös Suomeen. Se on myös välttämätöntä, jos Suomessa aiotaan päästä niihin ilmastotavoitteisiin, joita hallitus paraikaa säätää.

Henkilöjunaliikenne toisi myös radan varren kunnille edun: kunnat voisivat kaavoittaa radan varteen uusia asuinalueita. Jos Turusta pääsisi kolmessa vartissa Uuteenkaupunkiin, voisimme kilpailla asukkaista tasaveroisesti Turun pohjoisten kaupunginosien kanssa. Lapsiperhe voisi harkita, muuttaisiko Paattisille vai Uuteenkaupunkiin.

Teija Uitto

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here