Häiriötä korostaa vielä se, että ajeluun liittyy mopoautojen ja muutaman henkilöauton musiikkilaitteiden voimakas ääni, joka kuuluu asuntoihin jo reippaasti ennen kuin kulkuväline ohittaa asunnon.
Maanantain kaupunginhallituksessa pohdittiin keinoja ongelman ratkaisemiseksi. Kaupungin hallintoasiantuntija Jenni Teurin mukaan asia herätti paljon keskustelua ja sen ratkaisemista pidettiin tärkeänä.
– Kaupunginhallituksessa todettiin, että kyseessä ei ole pelkkä viihtymiskysymys, vaan kyse on myös nuorten turvallisuudesta. Samalla on kuitenkin huomioitava esimerkiksi keskustassa öisin auki oleva ravintolatoiminta, Teuri summasi.
Kaupunginhallitus päätti maanantaina yksimielisesti kehottaa oppilaitoksia kiinnittämään huomiota ongelmaan ja sen tuomiin riskeihin.
Samalla kaupunginhallitus velvoitti hyvinvointi- ja vapaa-aikapalvelut sekä kaupunkisuunnittelun selvittämään keinoja turhan öiseen aikaan tapahtuvan ajon rajoittamiseksi keskusta-alueella. Keinojen selvittelyyn on myös osallistettava nuoria. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi nuorisovaltuustoa.
Keskustan häiritsevää yöliikennettä on käsitelty aiemminkin Uudenkaupungin kaupunginhallituksessa. Asiaa käsiteltiin viimeksi vuosina 2011–2015, jolloin päädyttiin laatimaan ajokieltopäätös kaupungin keskustaan mopoille ja mopoautoille kello 22–06. Kielto koski Rantakadulta Viikaistenkadulle ja Blasieholmankadulta Pietolankadulle vieviä reittejä.
Kaupunginhallituksen päätöksen jälkeen sekä tekninen lautakunta että silloinen nuoriso- ja liikuntalautakunta esittivät kieltävän päätöksensä asiaan. Lopulta kaupunginvaltuusto päätti, että ajokieltoa ei tehdä keskusta-alueelle, koska liikenteen häiritsevä melu oli laantunut.
Vuonna 2015 kaupunginhallituksessa todettiin, että nuoriso- ja liikuntatoimi, poliisi, koulut sekä perheet olivat onnistuneet keskusteluissaan nuorten kanssa. Myös nuoret olivat ottaneet vastuuta omastaan ja kaverin ajokäyttäytymisestä. Liikenteen häiritsevä öinen melu oli silloin laantunut.