VR: Ukiin kahden tunnin vuorovälit

0
Lähijunaliikenteen käynnistäminen vaatisi uusien laitureitten rakentamista.

VR-Yhtymä on laatinut oman kehitysnäkemyksensä henkilöjunaliikenteen lisäämiseksi lähiliikenteessä.

– Yhteiskunnan näkökulmasta alueellista lähijunaliikennettä kannattaa perustaa isoille kaupunkiseuduille, joilla selvitysten perusteella on potentiaalia suurille matkustajamäärille, VR-Yhtymä toteaa lausunnossaan.

VR:n mukaan kalustoa lyhyellä aikavälillä käynnistettäviin lähijunavuoroihin saadaan muokkaamalla liikenteessä olevaa kalustoa. Osa reiteistä olisi teknisesti käynnistysvalmiita jo 2022. Osa vaatii investointeja esimerkiksi matkustajalaitureihin, mikä vie joitain vuosia.

Lähijunaliikennettä voitaisiin VR:n mukaan käynnistää myös Turku – Uusikaupunki -radalla. Vuoroväliksi VR ehdottaa kahta tuntia arkisin. VR:n mukaan ongelmana on radan 60 km/h:n maksiminopeus, lähijunaliikenne vaatisi nopeuden nostoa. Lisäksi kaikille asemille pitäisi rakentaa uudet laiturit, mikä lykkäisi hankkeen käynnistämistä.

Uusia laitureita tarvittaisiin Turun Jyrkkälään, Raisioon, Maskuun, Mynämäkeen, Vehmaan Vinkkilään sekä Uuteenkaupunkiin.

VR mainitsee lausunnossaan mahdollisena myös kesäliikenteen Turusta Naantaliin.

VR-yhtymä on laatinut henkilöjunaliikenteen kehittämissuunnitelmansa liitteeksi lausuntoonsa perustason ostoliikenteestä liikenne- ja viestintäministeriölle.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here