Tiina Erälinna muuttui teatterin suurkuluttajasta teatterin tekijäksi

0
Tiina Erälinnalle näytteleminen oli korona-ajan pelastus, sillä siinä pääsi nauttimaan edes vähän kulttuuria paikkojen ollessa suljettuna. Nyt hän harjoittelee jo seuraavaa rooliaan varten. ”Hahmoni Alma on omaksunut vähän sellaisen miehisen ’minä pärjään’ -tyylin,” hän kertoo.

Lentävän Lokin teatteri on sisältä jo kolea. Lavasteet ja rooliasut on koottu pusseihin ja laatikoihin varastoon siirtämistä varten. Vain pari kuukautta aiemmin teatteri oli vielä täynnä elämää, ja Tiina Erälinna nähtiin teatterin lavalla lampaan roolissa Eläinten vallankumous -näytelmässä. Erälinnalle näytelmä oli ensimmäinen, jossa hän esiintyi suuren yleisön edessä.

– Aiemmin olin näytellyt lähinnä opiskeluaikojeni illanvietoissa ja entisellä työpaikallani, jossa meillä oli pieni teatteriesitys, Erälinna sanoo.

Erälinna on ammatiltaan hammaslääkäri, eikä ole työnsä puolesta paljoa esillä. Teatteri on kuitenkin kiinnostanut häntä jo pitkään, ja hän osallistuikin aikanaan Raija ja Pentti Nokkalan luovan ilmaisun kursseille.

Erälinna ei heti suunnannut esiintymislavalle, vaan seurasi teatteria mieluummin yleisöstä käsin. Hän kertoo olevansa teatterin suurkuluttaja ja käyvänsä näytöksissä ainakin Uudessakaupungissa, Turussa ja Mikkelissä.

– On tuntunut kauhean mielenkiintoiselta katsella esityksiä ja miettiä millaista olisi olla lavalla, Erälinna kertaa.

Erälinnaa viehättää teatterissa se, miten ihmiset voivat jakaa sen avulla toisilleen kokemuksia ja vertaistukea. Hänestä teatteriesityksen ei kuitenkaan aina tarvitse olla myötäelävä, vaan se saa olla anarkistinen ja tuoda esille tabuja ja yhteiskunnallisia epäkohtia.

– Niitä on toivottavaakin tuoda esiin teatterin keinoin, Erälinna toteaa.

Erälinna seuraa mielellään, miten kerrasta toiseen samankaltaista hahmoa esittäneet näyttelijät kiskaistaan johonkin heille aivan uudenlaiseen rooliin. Teatterilta hän toivookin juuri yllätetyksi tulemista.

– Suomessa näkee paljon laadukasta teatteria, mutta se on yleensä aika yllätyksetöntä. Sitä saa mitä tilaa ja on tyytyväinen, mutta haluan tulla yllätetyksi niin, että joudun miettimään sitä vielä jälkeenpäin. Ja kyllä välillä voi olla ihan vain viihdettäkin, Erälinna kertoo.

Kun Erälinna sitten rohkaistui astumaan itsekin lavalle, harjoittelu oli koronan vuoksi haastavaa. Näytelmää harjoiteltiin vain pienissä ryhmissä liki loppumetreille saakka. Hänelle kaikki oli muutenkin täysin uutta.

– Kun pääsin lavalle, tuli tunne, että aloin heti sooloilla – lisäilin repliikkejä omasta takaa, Erälinna naurahtaa.

– Sillä tavalla ehkä huomasin, miten mielenkiintoista on, että pitää olla se hahmo, eikä vain esittää sitä, hän lisää.

Kahden vuoden aikana työryhmä hitsautui hyvin yhteen, ja toisilta niin harjoituksissa kuin esitysten aikana saatu tuki on Erälinnan mukaan ollut hienoa kokea. Hän ei juurikaan jännittänyt yleisön edessä esiintymistä, sillä hän koki jo harjoitukset valokeilassa olemiseksi.

– Se jännitti hetken, kun näin, että äitini ja poikani olivat katsomossa. Onneksi kuitenkin valaistus on sellainen, että katsomo ei juuri näy lavalle. Siinä voi rauhassa heittäytyä omaan tekemiseen, Erälinna tunnustaa.

Tällä hetkellä Erälinnalla on työn alla Eeva Joenpellon kirjoittama ja Hanna Ojalan dramatisoima Neito kulkee vetten päällä -näytelmä, ja Alman rooli. Ihmisen esittäminen hyvin fyysisen eläimen roolin jälkeen tuntui alkuun haastavalta: eläimestä sai luoda omanlaisensa, kun taas Alman rooli noudattelee tiukemmin käsikirjoittajan ja kirjailijan ajatuksia.

Erälinnaan teki vuosia sitten vaikutuksen, miten Turun kaupunginteatterissa esitetyssä Rikhard III -näytelmässä nainen esitti miestä – se synnytti jotain uutta moneen kertaan esitettyyn teokseen.

Erälinnaa kiinnostaisikin vielä joskus esittää miestä, tai olla muuten miehisessä roolissa. On siis mahdollista, että Erälinna nähdään lavalla vielä nykyisen projektin jälkeenkin.

– No ei ainakaan tunnu siltä, että tämä olisi tässä. Avoimin mielin menen eteenpäin, Erälinna hymyilee leveästi.

Kirsi Lätti

Tiina Erälinna



62 v.

hammaslääkäri

esiintyi ensimmäistä kertaa Eläinten vallankumous -näytelmässä, Laila-lampaan roolissa

tämänhetkinen projekti Eeva Joenpellon kirjoittama ja Hanna Ojalan dramatisoima Neito kulkee vetten päällä, ja roolihahmo Alma

haluaisi tulevaisuudessa esittää miestä, tai esiintyä muuten miehisessä roolissa

suosikkinäytelmä William Shakespearen Titus Andronicus Turun ylioppilasteatterin esittämänä

taiteellisia esikuvia esimerkiksi Meryl Streep ja Elina Knihtilä

Tässä juttusarjassa esitellään Uudenkaupungin kulttuurintekijöitä. Kerro meille, kenestä tanssin, teatterin, kuvataiteen, musiikin tai muun kulttuurialan tekijästä haluaisit lukea. Lähetä ehdotuksesi osoitteeseen toimitus@uudenkaupunginsanomat.fi otsikolla Kulttuurin kasvot.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here