SDP:n valtuusto ryhmä on esittänyt aloitteessaan, että kaupunki ottaa käyttöön tekstiviestipalvelun vakavissa häiriötilanteissa, esimerkiksi vedenjakelun häiriöiden aikana.
Kaupunginhallitus sai maanantaina selvityksen aloitteeseen liittyen. Sen mukaan Uudenkaupungin kaupunki on ottanut jo 26.11.2014 käyttöön Mobiilikunta-palvelun, jonka avulla voi välittää tietoa kaupunkia koskevista häiriö- ja kriisitilanteista asukkaiden älypuhelimiin. Tyypillisesti häiriötiedotteet koskevat esim. veden- tai sähkönjakelua, liikennettä haittaavia tai muita poikkeustilanteita.
Häiriötilanteen sattuessa kaupungin työntekijä tai kaupungin valtuuttama taho lähettää viestin, joka saapuu asukkaiden puhelimiin push-viestinä. Viestissä välitetään tietoa häiriötilanteesta sekä mahdollista lisäinformaatiota, kuten paikkatietoa ja toimintaohjeita.
Uudenkaupungin Mobiilikunta-sovellus on tullut saataville 26.11.2014 alkaen. Älypuhelinten lisäksi sovellus toimii myös tietyissä tablet-laitteissa. Sovelluksen lataaminen onnistuu suoraan Google Play sovelluskaupasta hakusanoilla ’Uusikaupunki – Mobiilikunta’. Sovelluksen lataaminen ja häiriötiedotteiden vastaanotto on asukkaalle ilmaista. Sovelluksen käyttö vaatii datayhteyden toimiakseen. Apple-laitteilla Mobiilikunta-sovellus ei toimi.
Vesihuoltolaitos on selvittänyt erillisen tekstiviestipalvelun kustannuksia. Viimeisimmän saadun tarjouksen mukaan palvelun hankinta aiheuttaisi arviolta 10 000 – 20 000 euron kulut riippuen palvelupaketin laajuudesta. Lisäksi vuosittaiset kustannukset olisivat noin 5 000 euroa ja lähetetyt tekstiviestit maksaisivat 0,08 euroa/ kappale. Muuhun viestintään palvelua ei voisi käyttää tietosuojalainsäädännön vuoksi.
Kaupunginhallitus esittää valtuustolle, että aloite merkitään käsitellyksi.