Alkoholittomien myynti kovassa kasvussa – Maistelukulttuuri vahvistuu

0
Turun Oluen Ystäväin Seura vieraili Laitilan Wirvoitusjuomatehtaalla maistelemassa Kukko Pilsin juhlaolutta. Kukko Pilsiä on valmistettu 20 vuotta. Isäntänä toimi toimitusjohtaja Rami Aarikka, vieraat Mikko Hovi, Markku Haapio ja Tanja Raunio.

Päivittäistavarakaupat antavat yhä enemmän tilaa juomille. Juomaosastojen hyllymetrit ovat moninkertaistuneet. Se paljastaa, että suomalaiset juovat yhä enemmän – mutta eivät humalahakuisesti.

K-Supermarket Itäpoijun kauppias Jari Lehto kertoo, että alkoholijuomien myynti on kehittynyt tänä vuonna kohtuullisesti.

– Mutta alkoholittomien juomien myynti on kehittynyt Itäpoijussa lähes 40 prosenttia viime vuodesta.

Lehto arvelee, että huima kehitys johtuu kuumasta kesästä.

– On haluttu juoda olutta, mutta ei humalatarkoituksessa. Olemme myös panostaneet valikoimaan, sitä on lisätty toiveiden mukaan.

Lehdon mukaan erityisesti nuoret ostavat alkoholittomia juomia, se on trendikästä.

Muutos näkyy myös panimopuolella. Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan toimitusjohtaja Rami Aarikan mukaan alkoholittomien myynti on noussut tänä vuonna reilut 90 prosenttia kolmen ensimmäisen kvartaalin aikana.

– Myynti on kokonaisuudessaan kehittynyt suotuisasti, mutta alkoholittomien oluiden myynti on jopa ylittänyt odotukset ja aiheuttanut jo valmistuslaitteiston kapasiteetin tuplaamisenkin.

–  Alkoholijuomien myynninkasvu on ollut reilut 12 prosenttia.

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan alkoholiton Kukko Pils voitti viime vuonna Suomen paras olut -kilpailussa pils-oluiden sarjan. Voitto oli käänteentekevä, sillä ensimmäistä kertaa olutkilpailun voitti alkoholiton olut.

– Alkoholiton olut on ollut aiemmin järkyttävää siirappia, mutta nyt alkoholiton on maultaan niin hyvää, että se voi mennä jopa alkoholillisten ohi, olutkouluttaja, baarimestari Tanja Raunio kehuu.

Turun Oluen Ystäväin Seurasta Markku Haapio ja Mikko Hovi arvelevat, että myynnin kasvu pohjautuu alkoholittomien maun kehittymiseen, mutta ilmiöön on toinenkin syy:

– Tässä kaksi asiaa lyö kättä. Myös nykyinen elämäntapa suosii kevyempiä juomia. Nuoret juovat mielellään alkoholittomia, Haapio arvioi.

Hän myöntää, että itsekin oluenharrastajana valitsee yhä useammin alkoholittoman vaihtoehdon.

– Sitä voi juoda kesällä janoonsa päivällä, eikä se väsytä, kuten alkoholillinen olut. Lisäksi onhan siinä sekin etu, että vaikka juo oluen, voi vielä ajaa.

Tanja Raunion mukaan myös ravintolat ovat huomioineet muutoksen. Enää alkoholittomana vaihtoehtona ei ole vain kolajuomaa tai vettä, vaan myös alkoholittomia oluita, siideriä, lonkeroa ja viinejä.

– Parhaimmillaan ravintola pystyy tarjoamaan aterialle myös alkoholittoman viinipaketin.

Raunio kehuu erityisesti olutkulttuurin kehittymistä Suomessa.

– Kun vuonna 1990 aloitin työt Turussa yhdessä ravintolassa, jossa oli tarjolla kaikkia mahdollisia tuontioluita, oluita oli 36. Kolme vuotta myöhemmin tuontioluita oli jo yli 150 ja nyt olutkilpailun voittaa alkoholiton olut. Muutos on ollut valtava.

Alkostakin haetaan alkoholittomia

Alkossa on tapahtunut merkittävä muutos alkoholijuomien myynnissä. Alkoholittomien juomien myyntilitrat kasvoivat lokakuussa viime vuoteen verrattuna 16 prosenttia, sen sijaan alkoholijuomien litramyynti väheni 10,8 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan viime vuonna.

Punaviineissä litramyynti laski noin 15 prosenttia, valkoviineissä lähes 14 prosenttia ja roseeviineissä noin 7 prosenttia. Kuohuviinien myynti laski nelisen prosenttia, kun puolestaan samppanjan myynti kasvoi reilut 4 prosenttia. Siiderien myynti laski noin 10 prosenttia ja oluiden noin 7 prosenttia.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here