
– Taloon on tulossa 50 modernia asuntoa, joista osa on yksiöitä, osa kaksioita ja loput kolmioita. Asuntojen koot vaihtelevat 25 neliöstä 76,5 neliöön, Lehto Asuntojen hankepäällikkö Tomi Rumpunen kertoo.
Osakeyhtiöön on lopulta tulossa yksi yhteiskäyttöauto ja parikymmentä autopaikkaa. Autopaikkojen määrästä on tänä syksynä väännetty kättä Uudenkaupungin ympäristö- ja lupalautakunnassa. Rakennusyhtiö haki poikkeuslupaa sille, että lain vaatiman 24,5 autopaikan sijaan asukkaille riittäisi 18 paikkaa. Rumpusen mukaan autopaikkojen vähentämisen taustalla on ekologinen ajatusmaailma.
– Kerrostalo rakennetaan keskustan parhaimmalle paikalle, joten sijaintihan on aivan ihanteellinen autottomaan elämään. Kaikilla ei ole tarvetta omaan autoon tai sellaista tarvitsee vain satunnaisesti, siksi yhteiskäyttöauto on järkevää. Eihän kaikissa muissakaan kaupungin kerrostaloissa ole omaa autopaikka joka asukkaalle. Keskustelimme naapuriyhtiön kanssa ja tulimme lopulta itsekin siihen tulokseen, ettei autopaikkojen vähennys asemakaavan vaatimuksista ole tarpeen. Teemme kerrostalon paikkaan, jossa palvelut ovat lähellä, Rumpunen korostaa.
Kerrostalon ennakkomarkkinointi käynnistyy Rumpusen mukaan lähipäivinä. Talo sijoittuu entisen Salosen tontin itäreunaan. Sijainnilla on tarkoitus maksimoida etelän ja lännen puolen pihat ja parvekkeet. Parvekkeilta on näkymät joko Kaupunginlahdelle tai keskustaan.
– Asunnot ovat kiinnostaneet jo kovasti. Olemme saaneet kymmeniä yhteydenottoja ja erityisesti yksiöt ja kolmiot ovat osoittautumassa kysytyiksi. Rakentaminen käynnistyy, kun yli puolet asunnoista on varattu, Rumpunen kertoo.
Rakentaminen voisi alkaa ensi keväänä lumien sulamisen jälkeen. Talosta tehdään esteetön, mutta kyseessä ei ole senioritalo.
– Toivomme mahdollisimman eri ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia asukkaita. Jokaisen asunnon olohuoneen yhteyteen tehdään avokeittiö. Isompiin asuntoihin tulee omat saunat, mutta talonyhtiön alakerrokseen tulee myös yhteiset sauna- ja oleskelutilat, Rumpunen lisää.
Keittiöt ja kylpyhuoneet tehdään Lehdon tehtailla valmiiksi moduulirakenteiksi. Sillä Rumpusen mukaan vähennetään kuormaa rakennustyömaalla ja huolehditaan siitä, että tiloista tulee varmasti vesitiiviitä.
– Uskomme, että tulevaisuudessa rakentaminen tapahtuu entistä enemmän tehtaissa, jolloin työmaa-aikakin lyhenee. Tehdasrakenteisilla moduuleilla varmistamme tilojen tasalaatuisuuden ja kuivuuden. Vaikka nämä tilat tulevat valmiina moduuleina, pääsevät asukkaat silti vaikuttamaan esimerkiksi lattiamateriaaleihin ja kaappien ovivalintoihin, Rumpunen lupaa.