Marraskuusta miesten kuukausi

0

Roosa nauha -kampanja on yksi onnistuneimmista hyväntekeväisyystempauksista. Maailmanlaajuinen kampanja rintasyöpätietoisuuden puolesta sai alkunsa 1990-luvun alun Yhdysvalloissa. Suomessa kampanja järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2003 ja sen jälkeen Roosa nauha -varoista on tuettu naisten syöpien tutkimusta yli 10 miljoonalla eurolla.

Suomalaisilla on ollut vahva halu tukea syöpätutkimusta, sillä syöpä koskettaa jollakin tavalla meitä kaikkia. Rintasyöpä on naisten tavallisin syöpä, johon sairastuu vuosittain noin 5 000 suomalaisnaista. Lisäksi rintasyövän esiasteita todetaan yli 600 naisella. Sairauden tai sen esiasteen on käynyt siis läpi moni itse tai sitten joku läheisistä tai ystävistä.

Eturauhassyöpä on miehillä lähes yhtä yleinen. Esimerkiksi vuonna 2019 yli 5000:lla miehellä todettiin eturauhassyöpä. Vaikka syövän esiintyvyys on viime vuosina hieman vähentynyt, se on silti yhä hyvin yleinen. Miesten syöpien tutkimusta on tuettu kansainvälisesti Movember-kampanjalla. Suomessakin monet urheilijat ovat kasvattaneet marraskuussa viikset kampanjaan osallistumisen merkiksi. Kampanja oli jo kasvamassa merkittäväksi, kun Movember paljastui australialaisen yhtiön tavaramerkiksi ja kampanjaa alettiin kritisoida. Movember-säätiön toiminta on loppunut myös Suomessa.

On ikävää, että hyvin alkanut Movember-kampanja on nyt lähes unohdettu. Työtä voisi kuitenkin jatkaa ja kehittää Roosa nauhan rinnalle vaikka viikset-rintamerkin, jonka myynnillä tuettaisiin miesten sairauksien tutkimusta. Miesten hyvinvointiin liittyviä teemoja pitäisi muutenkin nostaa enemmän esille. Esimerkiksi Uudessakaupungissa miesten hyvinvointi ei ole samalla tasolla kuin naisten. Yksinäisyydestä kärsivät niin 20–29-vuotiaat miehet kuin iäkkäätkin miehet. Yksinäisyys jäytää psyykkistä ja fyysistä terveyttä.

Uudenkaupungin Sanomat nostaa tämän lehden teemaksi miehet. Teeman tarkoituksena on kiinnittää huomio miesten hyvinvointiin. Televisiosta tuttu Topi Kauppinen kertoo lehtemme haastattelussa, että hän pelkästi tänne muuttaessaan ”sosiaalista kitkaa”. Miten tätä kitkaa voisi vähentää, sitä Uudessakaupungissa pitäisi miettiä joka taholla.

Marraskuu on ollut perinteisesti lasten kuu, mutta voisi se olla viikon verran myös miesten kuukausi.

Teija Uitto

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here