Nuorisotalo Vantissa kävi lauantaina kuhina, kun porukka toisensa jälkeen kävi testaamassa pakopeliä. Pakopeli on peli, jossa ihmisten pitää päättelykyvyn ja yhteistyön avulla suorittaa tietty tehtävä määräajassa.
Pakopeliä testaamaan lähteneet Riku Kirveskallio, Eetu Heikkilä-Kiiveri ja Mika Tulinen selvisivät pelistä ajoissa pois.
– Aikaa jäi jäljelle jopa 24 minuuttia, vaikka toki kaksi vihjettä otettiinkin, toista kertaa pakopeliä pelannut Tulinen kertoo.
Pakopeli koostui erilaisista arvoituksista, jotka oli piilotettu esimerkiksi erilaisiin kortteihin, lukkoihin ja jopa karttapalloon.
– Tämä oli kyllä niin monipuolinen ja mielenkiintoinen kokemus, että kannatti tulla, vaikka ei aluksi tiennyt yhtään mitä odottaa, ensimmäistä kertaa pakopeliä kokeillut Kirveskallio pohtii.
Pakopeliin oli osallistujia laajalta ikähaarukalta.
– Osallistujia oli lapsista nuoriin aikuisiin, etsivä nuorisotyöntekijä Titta Brunou kertoo.
– Eniten oli kuitenkin yläastelaisia, nuoriso-ohjaaja Marjo Koskinen täydentää.
Pelattava pakopeli oli merkattu tasoltaan keskivaikeaksi, joka osoittautui päivän aikana hyväksi.
– Ei ollut liian helppo eikä liian vaikea, Heikkilä-Kiiveri toteaa.
– Vaati kuitenkin sopivasti ajatustyötä, Tulinen lisää.
Lähes kaikki ryhmät suorittivat pakopelin lauantaina onnistuneesti läpi, mutta kiire tuli lopuksi monelle ryhmälle.
– Yhdelle ryhmälle taisi jäädä vain 10 sekuntia jäljelle, tapahtumaa järjestämässä ollut Koskinen kertoo.
Erityistä toteutuksessa oli se, että pakopeliä lähdettiin toteuttamaan nuorten toiveesta.
– Nuoret ovat pitkään pyytäneet pakopeliä, mutta koronarajoitukset ovat estäneet sen toteuttamista, Brunou kertoo.
– Onneksi tämä saatiin nyt onnistumaan, hän jatkaa. Suunnitteilla olisi järjestää tällaisia pakopelejä jatkossakin, esimerkiksi vaikka joulun alla, Brunou lisää.
Aikaisemmin samanlaista päivää ei ole Vantissa järjestetty, vaikka nuorisotalolla oli halloweenina nuorten itse järjestämä toisenlainen peli.
– Se nuorten aikaisemmin järjestämä pakopeli, tai oikeastaan murhamysteeri, oli myös kovin suosittu kävijöiden keskuudessa, Koskinen jakaa.
Pakopelit tunnetaan nykyisin erityisesti yritysten pakopelihuoneista ja kotona pelattavista lautapeleistä, joita voi järkevästi pelata vain kerran. Nyt lauantaina pelattu versio oli kuitenkin sellainen, joka ei sido kokonaista huonetta pidemmäksi ajaksi, eikä pelissä hajoa mitään osia pelin aikana. Tätä helpotti se, että ohjeet peliin tulivat tabletilta digitaalisesti.
Pakopelin testaajat suosittelisivat kokemusta muille.
– Erityisesti tämä sopisi arvoituksista ja aivotyöstä tykkääville ihmisille, Tulinen suosittelee.
– Eikä tähän tarvitse mitään aikaisempaa kokemusta, vaikka erilaisten mysteerien ratkaisemisesta esimerkiksi tietokonepeleissä on varmasti apua, Heikkilä-Kiiveri pohtii.
Iiris Soininen