Nykypäivänä kunnat kilpailevat verisesti uusista yrityksistä, uusista asukkaista, tapahtumista, huomiosta, tunnettuudesta, rahoituksista puhumattakaan. Tämä kaupunki näyttää nukkuvan omassa umpisolmussaan.
Nykyhistorian suurimman hankkeen, sen Zeuksen temppelin kokoisen Winterin, uskotaan pelkkänä betonisena pytinkinä houkuttavan uusia asukkaita ja tekevän kaupungista modernin ja seksikkään. Se ei yksin riitä vaan avuksi tarvitaan muitakin vetovoimatekijöitä, joita täällä kyllä on, jos vain joku niistä tiedottaisi.
En ole huomannut kaupungissa olevan markkinointisuunnitelmaa. Tien varrella ei näy kylttiä, että muuttakaa fantastiseen kaupunkiin. Ostakaa asunto, ostakaa tontti, tulkaa tutustumaan! Helsingissä sain erilaisilta kunnilta esim. asuntotarjouksia ja tapahtumatiedotteita. Toimittaja-ajoilta muistan Rauman kaupungin aktiivisuuden.
Winterin hanke oli uuskaupunkilaisille tuntematon ja kuulin kaupungin palkanneen silloin avuksi tiedottajan. Mutta näin isojen hankkeiden tiedottamiseen eivät keikkahommat riitä, tiedottamista ja markkinointia tarvitaan pitkäjännitteisesti ja pysyvästi. Asukkaiden lisäksi kohteena pitäisi olla koko Suomi. Sanoman pitäisi olla selkeää, ihmisten kieltä ilman byrokraattisia koukeroita.
Autotehtaan uusia työntekijöitä ei ole erityisemmin toivotettu tervetulleiksi uusina, mahdollisina asukkaina puhumattakaan siitä, että olisi rakennettu heille asuntoja. Pysykää poissa, nuoret työkykyiset ihmiset, kuormittamasta koulu- päiväkoti- ja terveysjärjestelmää. Pysykää poissa, vanhat ihmiset, teitä on muutenkin liikaa.
Mielenkiintoista, etteivät virkamiehet ja toimitusjohtajat muuta työn mukana tänne vaan jäävät muualle. He eivät halua selvästikään sitoutua kaupunkiin. Fakta on, ettei kaupunki kasva ja kehity ilman uusia asukkaita ja uusia ideoita. Ei synny pöhinää, menoa ja meininkiä.
Kenties päättäjien mielestä sillä ei ole väliäkään, siksi ei tarvita tiedottajaa eikä markkinointia. Elellään vaan hissukseen täällä huonojen yhteyksien päässä.
Pirkko Arstila