”Kalusto pitäisi säästää ja siirtää erilliselle yhtiölle”–VR:n hallintoneuvoston jäsen Matias Marttinen toivoo omistajaohjausministeriltä tiukempaa otetta

0

Raumalainen kansanedustaja Matias Marttinen (kok.) on seurannut VR:n hallintoneuvoston jäsenenä läheltä VR:n toimintaa. Marttinen pitää Sm2-junien purkua huonona ratkaisuna, kun junia voisi vielä käyttää maakunnallisessa lähijunaliikenteessä. Hän kuitenkin muistuttaa, että hallintoneuvosto ei voi asiaan puuttua.

– Hallintoneuvostolla ei ole operatiivista toimivaltaa, vaan nämä asiat pitää hoitaa hallituksen kautta ja valtion omistajaohjauksen kautta.

– Kun VR romuttaa omaa kalustoaan, toiminnalla on iso liikennepoliittinen vaikutus koko Suomen tasolla. Minusta tämä on paljon isompi periaatteellinen kysymys kuin pelkästään miten muutaman vaunun käy.

Kokoomuksen eduskuntaryhmässä on perustettu työryhmä, joka pyrkii edistämään lähijunaliikenteen käynnistämistä. Ryhmän kantana on, että lähijunaliikennettä pitäisi järjestää Helsingin tapaan myös Tampereen ja Turun kaupunkiseuduilla. Marttinen sanoo, että tämä tarkoittaisi henkilöjunaliikennettä myös Uuteenkaupunkiin.

Toiminnan käynnistäminen vaatisi lainsäädännön muuttamista, lisäksi Marttinen esittää samaa ratkaisua kuin Anne Berner (kesk.) liikenne- ja viestintäministerinä toimiessaan:

– Valtion pitäisi perustaa kalustoyhtiö, johon VR:n kalustoa siirrettäisiin ja kalustoyhtiöltä olisi mahdollista vuokrata kalustoa lähijunaliikenteen käynnistämiseksi. Kalustoyhtiö tarvitaan, jotta liikenne voidaan kilpailuttaa ja muutkin yhtiöt voivat osallistua kilpailutukseen.

– Hallituksen ja liikenneministerin pitäisi lähteä valmistelemaan näitä asioita.

Marttinen odottaa omistajaohjausministeriltä Tytti Tuppuraiselta (sd.) järeämpää otetta asiaan.

– Ministerin pitäisi antaa omistajaohjausta VR:lle, että kalustoa ei enää romutettaisi lähivuosina.

– Hallintoneuvostossa on käyty kalustokeskustelua ja saatu erinäisiä selvityksiä, mutta tiukempi omistajaohjaus valtioneuvoston suunnalta olisi kyllä paikallaan.