Kuinka kalliiksi Koulukadun ja Sepänkadun välinen osuus Alisellakadulla tulee, kaupunginarkkitehti Leena Arvela-Hellén?
– On mahdoton sanoa, mitä kiveys ja valaistus tulevat erikseen maksamaan. Kaupunki on kilpailuttanut urakan. Urakkatarjouksia tuli vain yksi ja sen kokonaishinta oli 769 000 euroa, arvonlisävero nolla euroa. Tekninen lautakunta teki päätöksen urakoitsijasta 27.4.2021
– Kadun kiveykseksi valittiin erivärisiä graniittikiviä ja kokoluokkia, niin pinnasta tulee eläväisempi. Graniitti on kivenä kestävää ja paksua.
Minkälainen valaistus kadulle tulee?
– Valaistuspylväät noudattavat keskustan muuta valaistusilmettä. Katuosuudelle tulee kaikkiaan kahdeksan valotolppaa, samantyyppisiä pylväitä kuin mitä on Kaupunginlahden rannalla ja Kalarannassa.
– Lisäksi kadulle tulee gobovalot, joilla kadun pintaan visualisoidaan saariryhmiä. Lisäksi kadun pintaan tulee paikkojen nimiä sekä koordinaatteja.
Katuosuuden remontti on herättänyt kritiikkiä. Mitä siihen vastaisit?
– Kukaan ei taida muistaa, että Kaupunginlahden rantojen remontoinnistakin nousi ensin haloo. Nyt kaikki kehuvat aluetta, eikä kukaan tunnu muistavan, miten hanketta aluksi vastustettiin.
– All -in keskustojen elinvoimaselvityksessä mitattiin 32 kaupungin keskustan elinvoiman kehittymistä. Ainoastaan neljän kaupungin keskustan elinvoima oli kasvanut, näistä yksi oli Uusikaupunki. Tähän on vaikuttavat kaikki toimenpiteet. Kaupunki on investoinut noin viisi miljoonaa euroa yhdessä Vannaksen säätiön kanssa muun muassa Kaupunginlahden rantoihin. Lisäksi yksityiset yritykset ovat investoineet Kaupunginlahden ympäristöön kolme miljoonaa euroa. Tämä on hienoa yhdessä kehittämistä.
– Sama idea on tässä Alisenkadun uudistuksessakin, että ensin kaupunki investoi, sitten voivat myös yritykset investoida liikkeisiinsä, näyteikkunoihin ja valoihin ja keskustan vetovoima kasvaa. Kaupungin elinvoiman tärkein tekijä on tiivis keskusta, kaupat ja ravintolat sekä tapahtumat. Viihtyisä ympäristö saa ihmiset viipymään alueella ja elävät kivijalkaliikkeet pitävät ympäristön mielenkiintoisena.
– Alistakatua rakennetaan viihtyisämmäksi, jotta kaupunkilaiset viihtyisivät enemmän keskustassa, alue houkuttelisi turisteja ja kivijalkaliikkeet menestyisivät jatkossakin.