Vetoomuksen taustalla on kaupungin saama tieto yrityksestä, joka voisi olla kiinnostunut kunnostamaan Sm2-junat liikennöitävään kuntoon ja aloittamaan lähijunaliikenteen rataosuudella Turku – Uusikaupunki. Uudenkaupungin Sanomatkin sai tästä vihiä jo pari viikkoa sitten, mutta asiaa ei uutisoitu, koska emme saaneet yrityksestä mitään tietoa tai aikeille vahvistusta.
Myös Turun Sanomat on penkonut asiaa. VR Groupin uusi toimitusjohtaja Lauri Sipponen toteaa, että yhtään ostotarjousta junista ei ole tullut. Sipponen sanookin, että jos joku haluaa junia ostaa, niin sitten vain nopeasti tarjous pöytään. Vaikuttaa siis siltä, että hankkeessa pitäisi edetä kohtuullisen nopeasti, muuten VR etenee Sm2-junien käsittelyssä kierrätyssuunnitelmansa mukaan.
Uusikaupunki ei saa myöskään Turun suunnasta mitään selkeää lupausta lähijunahankkeelle. Turun yhteysjohtaja Pasi Ahola toteaa, että Turulla ei ole asiaan vielä virallista kantaa (TS 24.12.). Sen sijaan Ahola nostaa esille huolen, että lähijunaliikenne voisi vaikuttaa tulovirtoihin negatiivisesti. Hänen huolensa ymmärtää, kun muuttovirta on kääntynyt jälleen Turusta naapurikuntiin. Jos Raisiosta, Maskusta ja Mynämäestä pääsisi junalla töihin Turkuun, se voisi entisestään vahvistaa muuttovirtaa maakuntaan. Onhan asuminen Turussa kalliimpaa.
Turku ei sentään vastusta lähijunaliikenteen kehittämistä. Vaikka Turun kaupungilla ei ole vielä virallista kantaa, Ahola toteaa, että ”suhtaudumme niin, että paikallisjunaliikenne on lähtökohtaisesti kiinnostava ja positiivinen asia”.
Uudenkaupungin pitäisikin etsiä hankkeeseen yhteistyökumppaneita lähempää. Kun lähijunaliikenteen maksumiehiksi tarvitaan myös ratavarren kuntia, myös Vehmaa, Mynämäki, Nousiainen, Masku ja Raisio pitäisi saada innostumaan hankkeesta. Tätä näkemystä on tuonut esille muun muassa Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen.
Turun kaupungilta tuskin heruu tukea lähijunaliikenteelle ainakaan ennen kuin ratikan kohtalo Turussa on ratkaistu.
Teija Uitto