Miksi virheistä ei oteta opiksi

0

Turun Sanomien 28.12.20 uutisessa ”Etäkoulun jälkiä korjataan vuosien ajan” opetusministeri Li Andersson toteaa: ”Kuilun kirimiseen tarvitaan kuntien ja valtion rahaa vielä pitkään.”

TS edelleen: Helpolla ei päästä jatkossakaan. Andersson toteaa koronavuoden aiheuttamien seuraamusten korjaamisen kouluissa vievän vuosia.

”Oppimisvaikeuksista kärsivien ja muuten erityisen tuen tarpeessa olevien oppilaiden ongelmat ovat nähtävissä jo nyt. Syntyneen kuilun kiriminen umpeen tarvitsee kuntien ja valtion panostusta vielä pitkään.” Opetusministerin mukaan lähes kolmannekselle koululaisista on syntynyt oppimisvajetta.

Mitä lisätoimia on tehty vahinkojen minimoimiseksi? Vai onko mitään? Nyt Uusikaupunki ja Vehmaa ovat jälleen siirtäneet kouluja etäopetukseen, vaikka opetusminiterin mainitsemien ongelmien pitäisi olla tiedossa (US 2.12.). Miksi tällainen hätiköity päätös? Montako koululaista on koronan vuoksi sairaalahoidossa? Ei taida olla ainuttakaan.

Anderssonin luettelemien oppilasryhmien taakkaa kasvatetaan entisestään. Miten tiedossa olevia haittoja on varauduttu korjaamaan, kun päätökset koulujen sulkemisesta on tehty? Ilmeisesti ei mitenkään.

Seppo Lohtaja

Uusikaupunki

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here