
Uudenkaupungin satamassa on juuri valmistunut suuri C-hallin eli vanhan telinvaihtohallin remontti. Kyseessä on miljoonaluokan investointi, jolla satama varmistaa asiakkailleen ensimmäistä kertaa myös lämmintä säilytystilaa.
– Periaatteessa saneerasimme vanhan hallin, mutta käytännössä vanha halli purettiin alas ja halli tehtiin kokonaan uusiksi. Vanhasta hallista ei jäänyt jäljelle kuin kunnostetut seinien pystypilarit. Projekti sujui hyvin, vaikka monissa rakennusmateriaaleissa oli saatavuusongelmia. Saneeraus valmistui silti melkein alkuperäisessä aikataulussa, Uudenkaupungin Satama Oy:n toimitusjohtaja Teemu Vaahtera kuvailee.
Satama on vuokrannut hallin pitkäaikaisella sopimuksella Stevena Oy:lle, joka puolestaan varastoi tiloihin asiakkaidensa, esimerkiksi Nordic Soyan, tuotteita. Kalasataman ja junaraiteiden vieressä olevassa C-hallissa on yhteensä vajaat 1 200 neliömetriä varastotilaa. Rakennus on jaettu siten, että 450 neliötä on mahdollista pitää plusasteisena tilana myös talvella.
– Se mahdollistaa satamassa myös uudenlaisten tuotteiden välivarastoinnin, koska tämä on ensimmäinen puolilämmin varastointitila, mitä satamassa on. Kokonaisuudessaan kyseessä on lähemmäs miljoonan euron hankkeesta, Vaahtera lisää.
Uudenkaupungin Satamalle kuuluu muutenkin hyvää, koska sen liikenne on kasvanut 14 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Tarkkoja euromääriä Vaahtera ei kuitenkaan halua antaa kesken tilikauden.
– Yksikköliikenne on sujunut hyvin tasaisesti ympäri vuoden ja irtolastipuoli on selkeästi kasvanut viime vuodesta. Yksikköliikenteen puolella korona on kuitenkin vaikuttanut sataman kuljetusmääriin. Vuoden 2019 jälkeen määrät ovat laskeneet selkeästi, mutta irtolastipuolella volyymit ovat kasvaneet vuosi vuodelta koronasta huolimatta, Vaahtera kertoo.
Kasvanut satamaliikenne vaikuttaa positiivisesti sataman tulokseen ja tulos on kasvanut myös viime vuoteen verrattuna. Esimerkiksi maailmanlaajuinen konttipula ei näy sataman tavaravirroissa.
– Osapula sen sijaan näyttäytyy asiakkaidemme kautta hetkellisinä volyymivaihteluina. Maailmantilanteeseen verrattuna olemme kokonaisuudessaan selvinneet toistaiseksi yllättävän pienin vaurioin, Vaahtera sanoo.
Satamassa työskentelee kuusi vakituista kokoaikaista työntekijää ja sen lisäksi neljä henkilöä tekee alusten kiinnitys- ja irrotustöitä tarpeen mukaan. Korona ei ole haitannut sataman operatiivista toimintaa, mutta tiettyjä muutoksia se on tuonut käytäntöihin.
– Esimerkiksi satamavalvojat eivät ole enää suoraan kontaktissa alustojen miehistöjen kanssa, Vaahtera lisää.
Satamassa on työn alla jo viime vuonna alkanut johtamisjärjestelmän uudistaminen, joka huipentui kesällä laatu- ja ympäristösertifikaatteihin sekä työterveyden ja työturvallisuuden sertifikaatteihin.
Uudenkaupungin Satamassa on tehty isoja kenttälaajennuksia ja rakennusprojekteja useina perättäisinä vuosina. Vaahtera on yhä kiinnostunut satama-alueen laajentamisesta, mutta tässä vaiheessa siitä ei ole uutta kerrottavaa. Vaahtera kuvailee ensi vuotta suurempien hankkeiden välivuodeksi. Nyt on aika kehittää muuta toimintaa.
– Satamalle on luotu digitaalinen kaksonen, jota hyödynnämme omaisuuden sekä poikkeuksien hallinnassa. Sen toiminnan kehittäminen on yksi ensi vuoden isoista projekteista. Tarkoitus on tuoda siihen nykyisen omaisuudenhallinnan lisäksi myös reaaliaikainen tilannekuva satamasta ja jatkossa myös koneoppimiseen perustuva ennakointi, Vaahtera kuvailee.
Vaahtera lisää, että reaaliaikainen tilannekuva ja ennakointi helpottavat esimerkiksi sataman tilankäytön suunnittelua sekä nopeuttavat asiakkaiden trailereiden noutoa.