Ugin lähijunaliikenteen voisi käynnistää Sm2-junilla–Raideliikenteen asiantuntija Antero Alku kaipaa valtiolta puuttumista VR:n junien purkutalkoisiin

1

VR on purkanut tänä syksynä Sm2-junia, koska VR:llä ei ole niille enää käyttöä. Nämä entiset Helsingin lähiliikenteen junat sopisivat kuitenkin raideliikenteen asiantuntijan Antero Alkun mukaan kuitenkin hyvin lähijunaliikenteeseen Turku – Uusikaupunki -radalle.

Alku toivookin, että valtio puuttuu nopeasti tilanteeseen ja painaa jarrua Sm2-junien purku-urakassa.

– Nämä junat eivät ole olleet käytössä sen jälkeen, kun autoilijan termein niiden katsastus ei ole ollut enää voimassa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että junat eivät olisi niille normaalin kunnossapidon ja määräaikaisen korjauksen jälkeen yhtä kelvollisia liikenteeseen kuin ne 36 junaa, joita VR päivittäin käyttää, hän vertaa.

VR:llä oli alkusyksystä näitä Sm2-junia 14 kappaletta, torstaina 9.12. enää seitsemän. Alku vetoaa, että valtio puuttuu pikaisesti näiden Sm2-junien hävittämiseen ja varaa ne Uudenkaupungin junaliikenteeseen.

– Miten hyvänsä lähijunaliikenne hankintaankin, on olennaista saada välittömästi nyt olemassa olevat junat varatuksi Uudenkaupungin junaliikenteeseen ja pysäkit rakennetuksi. Olemassa olevien junien varaaminen on kriittinen asia, hän korostaa.

Alku arvioi, että Sm2-junat saataisiin kunnostamalla käyttöön jo muutamassa kuukaudessa ja 80–90 prosenttia pienemmällä rahoituksella kuin uudet junat. Lisäksi uusien junien hankinta kestäisi 2–3 vuotta.

Antero Alku on raideliikenteen asiantuntija, joka on tehnyt lähes 20 vuoden ajan selvityksiä raideliikenteestä Varsinais-Suomen liitolle. Hän oli vuosi sitten tekemässä myös selvitystä asemapaikkojen toteutettavuudesta. Suurin Alkun työ on ollut toimeksianto Tampereen kaupungin asiantuntijana koko raitiotiejärjestelmän hankinnassa. Hän on hankkinut raitiovaunuja myös Helsinkiin. Kyse on siis varsinaisesta alan gurusta.

Alku pitää Turku – Uusikaupunki -lähijunaliikenteen käynnistämistä hyvinkin järkevänä.

– Asemapaikkojen toteutettavuus on hyvä, koska niissä voidaan käyttää entisiä asemien alueita. Niissä on valmiiksi tilat, maapohjarakenteet ja kulkuyhteydet. Tarvitaan vain laituri, katos ja valaistus eli vastaavat rakenteet kuin vaikkapa ratikkapysäkille.

Väylävirasto ja seitsemän seutukuntaa ovat teettäneet tänä vuonna selvitystä ratarakenteiden muutostarpeista ja matkustajamääristä uudelle lähiliikenteelle. Alkun mukaan selvitykset ovat erittäin rohkaisevia.

Väyläviraston ja seutukuntien selvityksessä on laskettu Turku – Uusikaupunki -välille arkivuorokautena peräti 9 900 matkaa. Siitä enin osa on Turun kaupungin alueella ja ratavarren kuntiin, mutta Uuteenkaupunkiin kohdistuu lasketuista matkoista kohdistuu silti niin suuri osa, että Alkun mukaan ongelmana on kaikkien matkustajien mahtuminen junaan.

– Tunnin vuorovälillä kulkeva juna ei pysty palvelemaan kuin vain osaa nyt bussilla ja henkilöautoilla kulkevista asukkaista.

– Juna on turvallinen ja ympäristöystävällinen kulkutapa, joten juna on kaikkiaan erittäin mielekäs.

Väyläviraston investointiesityksissä on varattu 36 miljoonaa euroa Turku – Uusikaupunki -radan parannuksiin. Parannusten myötä junan kulkunopeutta voitaisiin nostaa, jolloin junalla matka olisi nopeampi kuin autolla kulkien.

Alku toivoo, että valtio muuttaisi myös lakia siten, että junaliikenteen järjestämisvastuu tulisi paikallisen joukkoliikenneviranomaisen tehtäväksi samaan tapaan kuin bussiliikenne. Nyt junaliikenteen toimivalta on liikenne- ja viestintäministeriöllä.

– Kuntien on aloitettava neuvottelut ministeriön kanssa liikenteen käynnistämisestä. Tarvittavat toimet käynnistetään ensin ministeriössä, samalla valmistellaan lakimuutos ja lain muututtua ministeriön kuntien kanssa aloittama toiminta siirtyy paikallisen viranomaisen vastuulle, hän hahmottelee.

– Näin voidaan käynnistää EU-lain mukainen järjestely ja liikennepalvelun hankintamenettely.

1 KOMMENTTI

  1. VR:n ylin johto ei tule hyväksymään junaliikenteen avaamista Ugiin eikä Raumalle. Korkeintaan bussiliikennettä, jos Harakka lupaa ostaa bussien operoinnin VR:n omistamalta Pohjolan Liikenteeltä. VR:n pomot määräävät eikä Varsinais-Suomen ja Uudenkaupungin edunvalvojien tavoitteilla ole mitään auktoriteettia VR:n pomojen suuntaan.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here