– Idea edullisesti valmistettavasta, lyhytkuituisesta komposiitista on AirGon, linja-autopenkin patentti on meidän. Parhaillaan haemme tuotekehitykseen EU-rahoitusta ja tavoitteena on, että tuotanto alkaa viimeistään 2025, toimitusjohtaja Mikko Poutanen kertoo.
Hankkeen yhteisbudjetti on 2,8 miljoonaa euroa. Siitä Khimairan osuus on kaksi miljoonaa. Jos ja kun komposiittipenkkien valmistus pääsee vauhtiin, se tietää tehtaalle täyden kapasiteetin käyttöön ottamista ja uusia työpaikkoja.
– Pystymme kyllä tuottamaan riittävästi nykyisissä tiloissa. Kapasiteettimme on mitoitettu 300 000 penkille vuodessa.
2013 perustettu singaporelaisyritys on jo niittänyt mainetta komposiitista tehtyjen, vanhoihin istuimiin verrattuna puolet kevyempien lentokoneistuinten valmistajana. Mikko Poutanen osui sopivaan saumaan kun AirGo päätti laajentaa toimintaansa myös maalla kulkeviin julkisen liikenteen ajoneuvoihin.
– Soitin heille ja kerroin keitä olemme. He sanoivat, että ovatkin juuri etsimässä sopivaa tekijää Euroopasta, Poutanen kertoo.
Parhaillaan Khimairan halleissa on hiljaista. Julkisen liikenteen ajoneuvojen istuimiin erikoistunut yritys aloitti vuoden 2020 ennätysvauhdissa, mutta vauhti loppui lyhyeen, kun korona iski. Ihmiset eivät matkustaneet, uusia linja-autoja ei tarvittu joten penkeillekään ei ollut käyttöä. Yrityksen liikevaihdosta 90 prosenttia tuli linja-autojen istuimista.
– Pahimmillaan menetimme 75 prosenttia myynnistä. Vakituiselle väelle se tiesi lomautuksia ja määräaikaisia työsopimuksia ei enää uusittu.
Uutta työtä on etsitty uutterasti. Khimairan omistajat Poutanen ja varatoimitusjohtaja Niko Lindroos ottivat avukseen konsultin ja löysivät 300 yritystä, jotka saattaisivat tarvita kalantilaisosaamista. Poutanen soitti niihin kaikkiin. Tuloksena oli 80 tapaamista ja useita uusia tilauksia. Mielenkiintoisia näkymiä on etenkin terveydenhoitoalalla. Korona-aikaa on helpottanut kasvanut venebuumi.
– Vuosi näyttää jo valoisalta. Khimairan venepatjojen ja -istuinten valmistus kuihtui välillä lähes kokonaan asiakkaiden siirtäessä tuotantoa ja hankintoja Baltian maihin ja Puolaan. Venevalmistajilla on kuitenkin ollut ongelmia saatavuuden ja laadun kanssa ja nyt on taas kiinnostusta kotimaisista tuotteista. Kysyntä on kovaa, sillä ihmiset ovat nyt valtavan kiinnostuneita veneilystä. Olimme aikoinaan Suomen suurin venepatjojen valmistaja ja kapasiteettimme riittää vaikka koko Pohjoismaiden tarpeisiin.
Vaikka Khimairassa on toisaalla hiljaista, on toisaalla taas kiirettä ja tarvetta uusille työntekijöille. Kaavoitus ja tekstiilisuunnittelu ovat ruuhkautuneet ja niihin tarvitaan lisävoimia.
– Käytämme tilaajien määrittelemiä kankaita ja kuoseja. Suurin osa kankaista tulee Keski-Euroopasta ja Britanniasta, osa on kotimaista tuotantoa. Suomessa pystyttäisiin tekemään paljon enemmän ja olisi toivottavaa, että alan yritykset toisivat osaamistaan paremmin esiin.
Kangasta, nahkaa ja polyuretaanivaahtoa käyttävässä yrityksessä syntyy vain vähän sekajätettä. Yli jääneet kangas- ja nahkapalat joko myydään tai lahjoitetaan edelleen käytettäviksi ja muu jäte lajitellaan asiaankuuluvasti. 4700 neliön tuotantotila lämpiää kaukolämmöllä.
– Tutkimme parhaillaan myös mahdollisuutta käyttää uusiutuvia materiaaleja.
Meiltä maailmalle -juttusarjassa esitellään uusikaupunkilaisia vientiyrityksiä.
Pirkko Varjo