
Uudessakaupungissa siirrytään myös raiteilla sähköaikaan, kun ensimmäinen sähköveturi vetää lastinsa Yaran Uudenkaupungin tehtaalle 14. helmikuuta. Päivä ansaitsee juhlakahvit, mutta samanlaisia, koko kaupungin pippaloita tuskin nähdään kuin 2. elokuuta vuonna 1924. Tuolloin kaupunkiin saapui sen historian ensimmäinen juna.

Uudenkaupungin Sanomat kertoi 5. elokuuta ilmestyneessä lehdessä juhlapäivästä mm. seuraavaa:
– Viime lauantai muodostuikin kaupungissamme harvinaisen suuripiirteiseksi juhlapäiväksi. Jo aamusta alkain oli koko kaupunki liputettu ja valtakunnan siniristiliput hulmuten tulkitsivat sitä juhlatunnelmaa jonka merkeissä täällä silloin elettiin. Kansa, jota oli kertynyt sekä kaupungista että ympäri koko Vakka Suomea ottamaan vastaan ensimmäistä junaa, joka saapui tänne edellä mainittuna päivänä klo 5 i.p. Asema-alue oli köynnöksillä koristeltu juhlaportti jonka läpi juna kutsuvieraineen saapui. Juna oli koristeltu koivuilla ja veturin edessä liehui valtakunnan lippu.

Junaa juhlivaa kaupunkia muistettiin onnittelusähkein, joista yksi tuli itse tasavallan presidentiltä K.J. Ståhlbergiltä. Hän toivotti onnea ja menestystä rautatiellenne.

Juhlaan palattiin vielä lehden seuraavassa numerossa ja nyt ihan kuvien kera. Junan saapuminen kaupunkiin oli niin merkittävä asia, että ensimmäisen kerran koko ilmestymisensä aikana Uudenkaupungin Sanomat julkaisi lehdessä kuvia tai ylipäätään kuvan paikallisesta tapahtumasta. Lehtikuvat pysyivät harvinaisina vielä pitkään.

Juhlajunalle oli myös tehty oma runo otsikolla ”Terve tultuasi, rautahepo”, joka alkoi sanoin:
– Terve rautahepo, terve, terve, terve jälkeen ikävän ja kaipuun.