Taskuraketit raviradalla

0
Helatorstaina vuonna 1954 Vakka-Suomen vauhtiajoihin Uudenkaupungin raviradalle sai ensimmäisen kerran todistaa midget-autojen kilvanajoa Uudessakaupungissa. Kuva kuuluu Uudenkaupungin kulttuurihistoriallisen museon kokoelmiin.

Helatorstaina on koko Vakka-Suomen moottoriurheilusta kiinnostuneen väen suurjuhla. Silloin nimittäin suoritetaan Hippoksella joka vuosi järjestettävät Vakka-Suomen Vauhtikisat.

Nyt pidettävät kisat ovat järjestyksessään viidennet. Joka vuosi kisat ovat keränneet lisääntyvän katsojamäärän. Yleisöennätys tietenkin rikotaan tänäkin vuonna. Nyt nimittäin on kisoissa jälleen uuttakin nähtävää, sillä Midget kilpa-autot nähdään radalla Vakka-Suomessa ensimmäisen kerran. 1000 metrin radalla autojen vauhtia yleisö voi seurata kilpailun joka vaiheessa joten jännitystä on riittämiin.

Näin hehkutettiin Uudenkaupungin Sanomissa 25.5. 1954.

Uudenkaupungin kulttuurihistoriallisen museon kuvakokoelmista löytyy kaksi, Uudenkaupungin Hippoksen raviradalla otettua kuvaa midget -autojen kilvanajosta. Toinen kuvista on päivätty juuri tuohon vuoden 1954 helatorstaihin 27.5. Mutta todennäköisesti toinen kuva on näistä samoista kisoista. Vauhtikisoissa pääpaino oli kuitenkin moottoripyöräluokissa ja voi hyvin olla että tämä oli myös ainoa kerta kun midget-autoja ylipäätään nähtiin Uudessakaupungissa. Virallisesti midget-luokka kulki nimellä F-3.

Kisan jälkeen 29.5. 1954 Uudenkaupungin Sanomissa kerrottiin mm. seuraavaa:

Erikoista väriä kilpailulle antoivat midget-autot, joiden luokassa Seppo Rikkilä lasketteli kilpakumppaneitaan selvästi paremmin. Ensimmäisessä lähdössä J. Nordellin midgetistä katkesivat ketjut ja yritys päättyi jo alkuunsa. Moottoripyörienkin osalta monessa lähdössä veivät kilpailulta jännitystä lukuisat konevaurioiden aiheuttamat keskeyttämiset.

– Midget-autot radalla antoivat uutta nähtävää vakkasuomalaiselle moottoriurheiluyleisölle, joka kaipaa joka vuosi lisäohjelmaa. Mielenkiintoinen tuttavuus Midgetit olivatkin, joskin kilpailullisessa mielessä jäi jotain kaipaamaan, kommentoi lehdessä kisatapahtumia nimimerkki PIK.

Uudessakaupungissa käyty kilpailu saattoi myös olla yksi harvasta kisasta jonka edellä mainittu Seppo Rikkilä voitti vuonna 1954. Saman vuoden syyskuussa Lisenssivirastoon saapui näet moottoriurheilijoiden 500-kerhon silloisen puheenjohtajan Veikko Palotien allekirjoittama pyyntö, jolla oli tarkoitus saada Seppo Rikkilälle lisenssi kilpa-auton ostoon.

– Pyynnöstä todistetaan, että kerhomme jäsenen Seppo Rikkilän LH-merkkinen, F-3 luokan kilpa-auto, joka nyt on kolme vuotta vanha on jo varsin huonossa kunnossa. Autolla on ajettu huomattavan suuri määrä kilpailuja ja aikaisemmin hyvällä menestyksellä mutta nyt kun se on vanhentunut ja kärsin kilpailuissa jopa vaurioitakin, on se joutunut keskeyttämään kuluvan vuonna melkein jokaisen kilpailun syytä, että joku paikka on aina pettänyt. Olemme voineet todeta, että viat eivät ole olleet puutteelisen huollon tai hoidosta johtuvia vaan yksinkertaisesti siitä, että auto on suurten rasitusten alaisena ajettuna loppuun käytetty, vakuutti Palotien anomuksessaan.

Midget-autoja rakennettiin reilut parikymmentä kappaletta myös Suomessa 1940-luvun ja 1950 -luvun taitteessa. Seppo Rikkilän ajokki lisenssianomuksessakin mainittu LH oli itse asiassa toinen Rikkilän, Pentti Loivarannan ja Olavi Havanan vuonna 1952 rakentamista autoista.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here