Uusi järjestelmä mahdollistaa lisäksi hälytysajoneuvoille liikennevalojen vihreät aallot. Järjestelmässä hyödynnetään myös ensimmäistä kertaa Suomessa tiedonsiirtoteknologiaa, joka tarjoaa liikennevaloista saatua dataa eri liikenteen toimijoille avoimien rajapintojen kautta.
Järjestelmään liitetään 73 olemassa olevaa maanteiden ja katuverkon liikennevalojen ohjauskojetta Uudessakaupungissa, Huittisissa, Kaarinassa, Liedossa, Loimaalla, Kankaanpäässä, Paimiossa, Raisiossa ja Salossa.
– Liikennevalojen valvonta- ja ohjausjärjestelmän uudistus sujuvoittaa liikennettä parantamalla alueen liikennevalojen toimintavarmuutta sekä auttaa tunnistamaan niiden vikatilanteita nopeammin. Liikennevaloihin voidaan toteuttaa helposti myös hälytysajoneuvojen ja joukkoliikenteen liikennevaloetuudet, kertoo Fintrafficin projektipäällikkö Olli Rossi .
Uusitut tietoliikenneyhteydet tuovat mukanaan mahdollisuuksia hälytysajoneuvojen ja joukkoliikenteen kehittämiseen. Järjestelmään saadaan liitettyä valtakunnallisesti vauhdilla laajentuva HALI eli hälytysajoneuvojen automaattinen liikennevalojen etuusjärjestelmä, joka ohjaa liikennevalot automaattisesti vihreäksi, kun hälytysajossa oleva ajoneuvo lähestyy valo-ohjattua risteystä.
– Joukkoliikenne-etuudet puolestaan mahdollistavat esimerkiksi Turun kaupungin Föli-liikenteen joukkoliikenteen joustavamman, täsmällisemmän ja ennakoivamman ajon myös ympäröivissä kunnissa, jatkaa Rossi.
Älykkäät liikennevalot tuottavat liikenteenohjaukselle sekä liikennevalojen kunnossa- ja ylläpidosta vastaaville toimijoille reaaliaikaista dataa, jonka ansiosta liikennevalojen vikatilanteisiin voidaan reagoida aiempaa nopeammin.
– Aiemmin osa vikatilanteista on saatu tietoon tienkäyttäjien ilmoitusten perusteella, mutta uudistuksen myötä tieto saadaan etäohjauksen avulla suoraan myös niistä liikennevaloista, jotka eivät aiemmin ole olleet etäohjauksen piirissä. Etäyhteyksien avulla pystymme valvomaan reaaliaikaisemmin, että kaikki liikennevalot toimivat oikein ja laatuvaatimusten mukaisesti, avaa Rossi.