Uudessakaupungissa pyritään nyt lisäämään arkiliikuntaa laatimalla kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma. Valtakunnallisen ohjelman tavoitteena on lisätä kävelyä ja pyöräilyä 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Kävelyn ja pyöräilyn lisääntyminen vähentäisi liikenteen päästöjä ja liikenneonnettomuuksia. Lisäksi hyötyliikunnalla on merkittävä vaikutus kansanterveyteen.
Uudenkaupungin kaupunkirakenne on kävelyn ja pyöräilyn kannalta ideaali. Kaupungin keskusta on kooltaan kompakti, välimatkat lyhyitä. Viihtyisä kaupunkiympäristö houkuttelee lähtemään liikkeelle jalan tai pyörällä. Isoon kaupunkiin verrattuna Uudessakaupungissa on myös turvallista liikkua. Asukaskyselyn mukaan kaupungissa on myös hyvät kulkuväylät, mutta vastaajien mielestä kävely- ja pyöräilyreittien kunnossapitoa pitäisi parantaa ja kevyenliikenteen väylien valaistusta lisätä. Myös pyöräteitä toivottiin lisää yhdistämään nykyisiä pyöräreittejä. Toivelistalle nousi myös Kalannin ja Laitilan välinen kevyenliikenteen väylä.
Vaikka Uudessakaupungissa on pääosin turvallista liikkua, Vakka-Suomenkatu koettiin hankalaksi. Asukaskyselyn tulosta vahvistaa myös kaupungin oma liikenneselvitys. Kaupunki on mitannut liikennemääriä Vakka-Suomenkadulla, Hiuntiellä, Honkatiellä ja Kalannintiellä. Vakka-Suomenkadulla kulkee vilkkaimpina aikoina tunnin aikana yli tuhat autoa ja noin 55 prosenttia autoilijoista ylittää 40 km/h:n nopeusrajoituksen. Myös Hiuntiellä ylinopeudet ovat yleisiä.
Vaikeaksi koettiin myös Autotehtaankadun ja Kalannintien risteys sekä Hiuntien ja Santtiontien risteys.
Teija Uitto